Auto van de week


2017
pk (KW)
Automaat
54459 km
Hybride benzine
SUV

€ 21945,-

Bekijk deze auto op www.autozeeland.nl
chevron

Ondanks groei is de dienstverlening altijd persoonlijk

Delen op social media facebook Twitter Linkedin

Natuurlijk stoort het hem wel eens. Het is ook zo makkelijk gezegd: bij een groot makelaarskantoor is de dienstverlening minder persoonlijk. Wilco Neeskens bewijst graag het tegendeel. Met vier vestigingen en twee zichtlocaties is Neeskens Makelaars nadrukkelijk op de Zeeuwse woningmarkt aanwezig; altijd persoonlijk en betrokken. “De reden dat ik voor dit vak koos, zijn juist de mensen. Ik ben van nature geïnteresseerd in hun achtergrond. Niets leuker dan mensen blij maken met een mooie woning. En, anders dan vroeger, vergt dat inmiddels veel vakkennis.”

Met vakkennis doelt hij op de eisen die tegenwoordig aan een makelaar worden gesteld. “Vroeger was een goede babbel misschien voldoende. Inmiddels is er een professionaliseringsslag ingezet, die naar mijn idee niet meer stopt. Wie zich als erkend makelaar laat certificeren, moet jaarlijks een verplicht aantal studiepunten halen. Ons kantoor is met negen gecertificeerde makelaars uniek in Zeeland.”

Start kantoor
Dat was 40 jaar geleden inderdaad wel anders. Toen startte zijn vader Theo een makelaarskantoor aan huis, in Schore. Zo ging dat toen. “Klanten kwamen aan huis en tekenden aan de keukentafel de koopovereenkomst. Mijn moeder, eigenlijk huisvrouw, was in feite de gastvrouw. Samen met mijn broers en zussen werden wij naar boven of buiten gestuurd als er klanten waren”, herinnert Wilco zich. Wat hij ook nog weet: “Ik vond het stoer van mijn vader dat hij een eigen bedrijf startte. Achteraf realiseer ik me dat hij dat in een moeilijke periode deed, de crisis van begin jaren tachtig. De makelaar waarvoor hij werkte, was juist door de slechte economische situatie failliet gegaan.” Vijf jaar na de start ging Theo een samenwerking aan met Wim Remeëus, een hypotheekadviseur. “Ik denk dat mijn vader de eerste was die deze slimme combinatie maakte.”

Vader helpen
Inmiddels was het kantoor aan de Marijkelaan in Yerseke gekocht. Als middelbare scholier hielp Wilco zijn vader waar hij kon. “Het was in de tijd dat de 1-uur fotoservice opkwam. Dat regelde ik. Ik wachtte een uur op de foto’s en maakte dan met een plakstift de verkoopbordjes voor in de etalage”, vertelt Wilco lachend. Toen hij zijn Vwo-diploma op zak had, zei zijn vader: je mag alles worden, behalve makelaar. Wilco koos daarom voor een studie Bedrijfseconomie aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Zo ver van huis had niemand zicht op hem. Hij kon doen en laten wat hij wou. En dat was toch de makelaarsopleiding. “Toen ik daarvoor het eerste vak gehaald had, was mijn vader verbaasd: geven ze dat ook op de universiteit?”

Het makelaarsvak in
Wilco groeide langzaam het vak in. In 2006 nam hij het makelaarskantoor definitief van zijn vader over. “Ik wilde in die eerste periode weer even terug naar de basis. Toen Martin van Ieperen en Henri Butijn hun intrede maakten in het bedrijf, was dat het moment om toekomstplannen te maken. We bleken zo volledig op één lijn te zitten, dat zij een deel van de aandelen overnamen. Samen vormen we nu het managementteam. We hebben een duidelijke groeistrategie; dat zie je aan het aantal vestigingen dat we inmiddels hebben. Daarvoor hebben we bijvoorbeeld in 2019 twee kantoren op Schouwen-Duiveland overgenomen: Kooijman Makelaardij in Nieuwerkerk en Bijdevaate in Zierikzee. We hebben nu geen concrete plannen voor de opening van nieuwe kantoren, maar goede kansen bekijken we altijd serieus.”

Professionalisering
Naast groei, besteden Wilco en zijn collega’s ook veel aandacht aan de professionalisering van de dienstverlening. Als één van de eerste kantoren namen zij bijvoorbeeld een fulltime marketing & communicatie medewerker in dienst. “We verkopen nu 400 tot 500 woningen per jaar. Dat doen we met een goed team. We hebben 9 gecertificeerde makelaars, maar bijvoorbeeld ook enkele professionele fotografen. We besteden veel tijd en aandacht aan onze communicatie en uitstraling.  We zijn normale mensen ‘met de voeten in de klei’. We werken persoonlijk en betrokken voor particuliere klanten, maar hebben ook de kennis en kunde om serieuze beleggers en nieuwprojecten te begeleiden.” Wat betreft het jubileum is Wilco met name blij dat het kantoor hiermee kan onderstrepen een goed en degelijk bedrijf te zijn. “Er zijn genoeg cowboys in deze markt. Wij laten zien dat we, zowel in goede als in slechte jaren, een betrouwbare en professionele partner op de woningmarkt zijn.”

Nieuwsbrief
blijf op de hoogte van het laatste nieuws
Postadres
  • Frans den Hollanderlaan 10 A
  • 4461 HN Goes
  Cookie statement