Tramper Goes | Mitsubishi Outlander PHEV 2019 Mitsubishi Outlander PHEV 2019
Blog

‘Lastige kinderen’ als inspiratiebron voor ‘lastig personeel’

Hoe vaak hoor ik ondernemers en leidinggevenden klagen dat ‘het personeel’ niet doet wat ze zouden moeten doen en dat ze het gevoel hebben ‘politieman of –vrouw’ te moeten spelen? Hoe komt het dat dat slechts 9% van de Nederlandse werknemers (onderzoek Gallup) zich echt betrokken voelt bij het werk?

Blog: Maurice van den Hemel

Zelf heb ik ook jaren gestoeid met de vraag hoe om te gaan met mijn medewerkers. Alleen al de naam personeel veranderen naar medewerkers is een goed begin! Maar toch liep ik in vele valkuilen. Ik weet nog goed dat we ruim vijf jaar geleden met het team gecoacht werden en een van mijn medewerkers de vraag stelde: ,,Wat is belangrijker? De mens of het systeem?” Achteraf is het heel duidelijk dat er een behoorlijke lading frustratie achter deze vraag hing. In aanwezigheid van twee neutrale coaches durfde de medewerker deze vraag te stellen… en het zal je wellicht niet verrassen -in het kader van valkuilen- dat mijn eerste antwoord was: ,,Het systeem.” Ongelofelijk dom, stom en onverantwoord natuurlijk… of toch niet?

In die tijd had ik een boek gelezen (the E-myth van Michael Gerber) waarin beschreven staat hoe je als ondernemer zorgt dat je een consistente uitkomst van werkzaamheden kan creëren. Het is immers wel zo prettig dat de kwaliteit van je product en/of dienst van het niveau is wat je voor ogen hebt. Je klant heeft verwachtingen en deze moeten natuurlijk ingevuld worden. Daar betaalt hij of zij immers voor. Het feit dat ik dit vertel geeft aan dat dat binnen ons bedrijf niet altijd het geval was en ik met regelmaat het gevoel had alles te moeten controleren en rechtzetten. Laten we zeggen dat ik hier soms enigszins gefrustreerd over was. De boodschap van het boek was een systeem te creëren dat perfect beschreef wat een ieder wanneer en hoe moest doen. Zorg dat je processen zijn vastgelegd, zoals bijvoorbeeld McDonalds dat heeft gedaan. Zij krijgen het toch voor elkaar iedere keer dezelfde hamburger te produceren. Ten tijde dat ik de vraag kreeg wat belangrijker was (mens of systeem) was mijn antwoord behoorlijk gekleurd. Het systeem dus.

Wat heb ik moeten lachen toen ik besefte dat de voorbeelden hoe om te gaan met lastige kinderen volledig gekopieerd konden worden naar hoe om te gaan met medewerkers of mensen in het algemeen.

Jaren later is mijn mening behoorlijk veranderd en ben ik met name geïnspireerd door het boek van en trainingen over Reinventing Organizations van Frederic Laloux en het boek Lastige kinderen? Heb jij even geluk van Berthold Gunster. Over het eerste boek heb ik al eens geschreven met mijn blog over Buurtzorg Nederland van Jos de Blok. Het tweede boek bracht ook veel inspiratie en inzichten. Wat heb ik moeten lachen toen ik besefte dat de voorbeelden hoe om te gaan met lastige kinderen volledig gekopieerd konden worden naar hoe om te gaan met medewerkers of mensen in het algemeen.

Autonomie en onderwijs in samenhang met zelf verantwoordelijkheid en het bedrijfsleven
In het boek staat dat de behoefte van de mens om als autonoom wezen gezien te worden en zelf te mogen besluiten, op gespannen voet staat met het uitgangspunt van het onderwijs. Hierbij bepaalt de overheid wat een leerling moet leren. Je mag dan wel zelf een school kiezen, maar geen school kiezen is geen optie. En als je eenmaal voor een school hebt gekozen, bepaalt die school wat je moet leren. Tegelijkertijd beweert diezelfde overheid dat ze de autonomie van het kind – zelfstandig leren, eigenheid, talentontwikkeling – belangrijk vindt. Niet voor niets! Hoe meer een leerling intrinsiek gemotiveerd is om iets te leren, des te meer zal hij of zij zal leren.

Hoe meer zij intrinsiek gemotiveerd zijn, des te meer zullen zij met plezier werken, verantwoordelijkheid nemen en zorgen dat de klant tevreden is.

Hetzelfde geldt natuurlijk voor medewerkers. Hoe meer zij intrinsiek gemotiveerd zijn, des te meer zullen zij met plezier werken, verantwoordelijkheid nemen en zorgen dat de klant tevreden is. Geef kinderen ruimte om zelf te leren en te ontwikkelen. Prachtige resultaten worden dan geboekt. Geef dezelfde ruimte aan je medewerkers en je zult een zelflerend systeem creëren waarbij iedere medewerker vanuit zijn of haar talent waarde creëert. Iedereen wil namelijk doen wat hij of zij graag doet en goed kan. Een boeiende gedachte waarbij er tal van scholen en bedrijven zijn die laten zien dat het ook echt kan. Niet langer meer vastdenken en in de ja–maar houding! Omdenken is het toverwoord.

Een boeiend inzicht met ongekende potentie voor gezinnen, scholen, organisaties en bedrijven waarbij Gewoon Lekker Leven een logisch gevolg kan zijn!

Geïnteresseerd om hier eens verder over te praten? Laat gerust een reactie achter!

»

Maurice van den Hemel zit met 'Gewoon Lekker Leven' bovenop de harde cijfers, maar begeleidt ondernemers ook met een stukje coaching om hun doelen te behalen: ,,Wij hebben geleerd voor de financiële zaken, maar leggen de focus op persoonlijk leiderschap en coaching. Het is niet ingewikkeld, maar wel uniek.”
Foto: Marieke Lodder

Maurice van den Hemel zit met zijn bedrijf ‘Gewoon Lekker Leven‘ bovenop de harde cijfers, maar begeleidt ondernemers ook met een stukje coaching om hun doelen te behalen: ,,Wij hebben geleerd voor de financiële zaken, maar leggen de focus op persoonlijk leiderschap en coaching. Het is niet ingewikkeld, maar wel uniek.”

Gewoon Lekker Leven - logo 2018 CMYK


 

Bent u er klaar voor? Gewoon Lekker Leven
Tags
Zeeland Zakelijk wordt mede mogelijk gemaakt door:

Related Articles

Geef een reactie