Bootcamp geeft studenten een innovatieve boost

Delen op social media facebook Twitter Linkedin

Op de Kenniswerf is iets bijzonders aan de hand. Dertig Vlaamse en Nederlandse studenten van Scalda en Syntra-West buigen zich over ‘challenges’ van opdrachtgevers uit de regio. Dit zijn echte opdrachten uit de praktijk waarbij studenten onder tijdsdruk van 3 dagen mogen laten zien wat ze in hun mars hebben.

Unieke bootcamp 
Syntra West, Scalda en Unizo slaan de handen ineen voor de organisatie van een Vlaams – Nederlandse bootcamp binnen het Interregproject G.R.A.M. (GrensRegioleren voor de ArbeidsMarkt). Van dinsdag 8 maart t/m donderdag 10 maart, vindt de G.R.A.M. Bootcamp plaats op locatie van Scalda in Vlissingen. Met innovatiehub Dockwize als kennispartner gaan 30 studenten aan de slag met uitdagingen van opdrachtgevers uit de regio. De opdrachtgever krijgt na afloop uitgewerkte ideeën. De studenten leren onder (tijds)druk creatief en probleemoplossend te handelen, samen te werken en hulplijnen in te schakelen om hun doel te bereiken.

Een innovatieve snelkookpan 
Aan de bootcamp doen studenten mee van de opleidingen interieurontwerp, BIM tekenaar, ICT beheer en Bouwkunde en infratechniek. In drie dagen buigen zij zich over challenges van opdrachtgevers. En dat zijn zeker niet de minste. Denk o.a. aan bedrijven zoals Novulo, Kasteel Wolvenhof, SILO architecten, Toontjeshuis (Vlaamse kant), Scalda talent en innovatie lab en Rothuizen Architecten. 

Uit de schoolbanken en zelf aan de slag
Leerlingen worden vanaf de eerste dag uit hun comfortzone getrokken. Om een beter beeld te vormen van de opdracht en het probleem worden ze door de teamcoaches de straat opgestuurd voor het afnemen van klantinterviews. Het is even wennen voor de studenten maar onder hoge druk opdrachten maken gaat ze goed af. Gedurende de bootcamp worden er workshops gehouden waar teamontwikkeling en probleemoplossend vermogen centraal staan. En laat dat nu net zijn waar ondernemerschap over gaat: zelf kansen zien, doelen stellen en er voor gaan!

Pitchen voor een jury 
Aan het einde van de bootcamp hebben de studenten idee richtingen uitgewerkt en geven zij een glansrijke pitch voor de jury op 10 maart. Wie van de deelnemende groepen lanceert de beste oplossing voor één van de challenges? De groep met de beste pitch gaat naar huis met een leuke prijs. Een ding is zeker: de basis voor broodnodige intrapreneurs binnen organisaties en zelfstandig ondernemers worden deze week gelegd.  

Nieuwsbrief
blijf op de hoogte van het laatste nieuws
Postadres
  • Frans den Hollanderlaan 10 A
  • 4461 HN Goes
  Cookie statement