Auto van de week


2017
pk (KW)
Automaat
54459 km
Hybride benzine
SUV

€ 21945,-

Bekijk deze auto op www.autozeeland.nl
chevron

No-nonsense, nuchter & Zeeuws

Delen op social media facebook Twitter Linkedin

Het is nog maar kort geleden dat Bouwbedrijf Rijk zijn 60-jarig jubileum vierde met een groot feest voor medewerkers en partners. Wat in 1962, door Cees Rijk als grondlegger en naamdrager, ooit begon als een kleine, regionale, organisatie op het gebied van woningbouw en -verbouw groeide in de loop van de tijd uit tot een bedrijf met 80 vaste medewerkers en een zeer betrokken poule van zo’n 25 inleenkrachten. Het was in 1982 dat Piet Rijk, de zoon van, het bedrijf van zijn vader overnam en verder wist uit te bouwen. Nu, 40 jaar later staat Freddie van Drongelen sinds 2017 aan het roer van het bedrijf, gevestigd in Heinkenszand.

No-nonsense, nuchter & Zeeuws
Bouwbedrijf Rijk staat bekend om zijn no-nonsens-, nuchtere- en echt Zeeuwse cultuur. Op de vraag in welke vorm dat tot uiting komt antwoord Freddie: “het begint bij de bedrijfscultuur. We hebben hier een hele hoge teamspirit. Het wij-gevoel is echt hoog. We moeten letterlijk op elkaar kunnen bouwen en dat doen we dan ook. Dat bereiken we niet door in een achterafzaaltje ingewikkelde inspiratiesessies te volgen maar gewoon af en toe een barbecue met een paar biertjes erbij. De vrijetijd van medewerkers wordt hier gerespecteerd, overwerken doen we dus niet als het niet hoeft. We stimuleren onze medewerkers juist een goede invulling te geven aan vrijetijd, daar blijft iedereen scherp door.” Dat ze bij Bouwbedrijf Rijk echt op elkaar kunnen rekenen bleek wel toen er in februari dit jaar op een vrijdag een grote storm over de regio raasde; “Vrijdagavond 1 appje gestuurd en zaterdagochtend stond er 30 man klaar; trots!”

Hier werken dus trotse mensen. Trots op het werk dat wordt uitgevoerd, maar zeker dus ook op de eigen interne organisatie. Toen Freddie in 2017 het bedrijf overnam vond er ook al vrij snel een digitaliseringsslag plaats. Servicebonnen werden digitaal, net als de maatvoering en ook het werken vanuit de Cloud werd ingevoerd. Mede door deze ontwikkelingen kon men groeien zonder dat daar direct een grote uitbreiding van het personeelsbestand voor nodig was. Ook de werkplaats werd aangepakt om zoveel mogelijk prefab in eigen huis te maken. Ook hier ondervindt men de gevolgen van de krapte op de arbeidsmarkt. Freddie: “Er is in de sector natuurlijk een groot tekort aan vakmensen, daar heeft iedereen last van. Voordeel daarvan is echter wel dat je beter gaat nadenken over je eigen interne processen. Waar er vroeger al snel ‘een mannetje bij’ moest, denk je nu eerst wel 2 keer na òf en hoe je het ook anders kan oplossen”.  

Leren van de jongere generatie
Over de jongere generatie veel lof, daar wordt veel van geleerd. “Die hechten van zichzelf al waarde aan een goede werk-privé balans, die werken liever niet te veel. Dat uit zich vervolgens in een zeer laag ziekteverzuim-percentage en verslapen zich nauwelijks; Dan is het prima toch?” De jongere generatie wordt binnen bouwbedrijf Rijk vaak gekoppeld aan de wat meer ervaren medewerker om van elkaar te leren en zodoende tot het beste resultaat te komen. “Wanneer we merken dat er jongens wat meer begeleiding nodig hebben, zoeken we daar gewoon de juiste leermeester bij, dan komt het uiteindelijk ook goed.”  

Verduurzaming
Wat momenteel een hot-topic is speelt bij Bouwbedrijf Rijk al jaren een grote rol. Geboren uit bewustwording van budgetten, later verlegd en uitgebreid richting een milieuvraagstuk. “Momenteel bouwen we bijvoorbeeld woningen die 50+ jaar meegaan en waarvan de gebruikte materialen demontabel en herbruikbaar moeten zijn. Verder zijn we alert op het gebruik van materialen die, bij de totstandkoming ervan, zo min mogelijk energie verbruiken. Maar omdat we hier al jaren mee bezig zijn valt het eigenlijk niet eens meer op”, aldus Freddie. Typeert wederom de eerdergenoemde no-nonsens cultuur. Doen we gewoon!

Nieuwsbrief
blijf op de hoogte van het laatste nieuws
Postadres
  • Frans den Hollanderlaan 10 A
  • 4461 HN Goes
  Cookie statement