Tramper Goes | Mitsubishi Outlander PHEV 2019 Mitsubishi Outlander PHEV 2019
Columns

‘Bewegend informeren’

Als je van een bepaalde generatie bent, waar ik zelf ook toe behoor, dan zegt de term gebruiksaanwijzing je nog wel iets. Om een nieuw gekocht apparaat volledig te begrijpen moest je het gebruiksaanwijzingsboekje van A tot Z doorlezen. Tegenwoordig ben je bijna al blij als er een beschrijving bij zit. Kijk maar eens naar je laatste smartphone, zat daar een gebruiksaanwijzing bij? Dat doen we tegenwoordig anders. We maken korte instructievideo’s en plaatsen deze op ons  YouTube kanaal. 

Maar laten we eerlijk zijn… heb je zelf wel eens op  YouTube gekeken om iets te vinden? Ik schat in dat 99% een ‘ja’ kan aangeven op deze vraag. We zien het liever dan dat we het moeten lezen. Het informeert ook beter wanneer we het zien gebeuren dan dat we het moeten lezen. Want iets technisch omschrijven valt niet mee. Omschrijf maar eens wanneer we 10 maal iets moet intikken of indrukken om bij het juiste uit te komen. Het laten zien in een video is dan erg gemakkelijk. Je kan als gebruiker zien wat er dan gebeurt en ook gemakkelijk de video even stilzetten om vervolgens de video weer door te laten spelen.

Een bedrijf in Nederland welke daar goed gebruik van maakt, is Coolblue. Zeker als het gaat om telecom en computers hebben ze prettig werkende instructievideo’s.

Waar moeten wij dan instructievideo’s van maken? Ons product is toch duidelijk? Als voorbeeld nemen we een bakker. ‘Die heeft toch weinig zaken om ons te vertellen?’, denk je dan. Wij denken daar toch wat anders over. Onlangs zag ik op YouTube een video over hoe je een gebakje moet eten volgens een bakker. Ik werd er door getriggerd om toch eens verder te kijken. Zou dat niet iets zijn om eens uit te leggen? Denk ook eens aan het net iets anders opdienen van koekjes of het op de juiste manier bewaren van koekjes en/of gebak. En denk eens aan het nog net wat feestelijker maken van die overheerlijke gebakjes. Je gaat als bakker opvallen als je dat gaat doen.
Maar misschien nog wel veel belangrijker: vraag jezelf eens af wat er leeft bij je klanten. Waar zijn zoal vragen over. Als computerbedrijf zijn er misschien wel vragen over het werken in “the cloud” of als fietsenmaker over het snel repareren van een ketting. Door het te vragen aan je klanten kom je er wel achter wat er leeft. Als daar dan een video over verschijnt dan help je die klanten en komt je bedrijf positief in beeld.

Maar ja, een goede instructievideo kost best tijd en geld. Ik moet een professioneel video bedrijf inhuren, we moeten een draaimoment kiezen en vastleggen en alles moet gebeuren. Ik denk daar wat anders over. Het goed opnemen van een video kan tegenwoordig al met een goede fotocamera. Maak een opstelling op je bedrijf en zorg voor goed licht. Geen tegenlicht en weinig schaduweffecten. In een goede ruimte kan je al veel doen zonder extra lampen en andere zaken.
Maak eerst zo eens een paar video’s en ervaar hoe er op gereageerd wordt. Als je klanten er echt blij mee zijn, kan je wat extra stappen maken om het professioneler en beter te laten worden. Hiermee voorkom je hoge startkosten en misschien geld wat niet terugverdiend wordt.

YouTube is natuurlijk het geëigende kanaal om de video’s te plaatsen. Eric zal daar de volgende keer wat meer op ingaan.

EJBos150x1§50NB: Ernst Jan Bos zet zich graag samen met u in om van Social een business generator te maken. “Ik adem en leef Social Media. En nu we toch persoonlijk worden… ik hou van een goed glas wijn en lekker wandelen.”

.

Bent u er klaar voor? Gewoon Lekker Leven
Tags
Zeeland Zakelijk wordt mede mogelijk gemaakt door:

Related Articles

Geef een reactie