Tramper Goes | Mitsubishi Outlander PHEV 2019 Mitsubishi Outlander PHEV 2019
Columns

‘Blijf in je comfort zone!’

Ik wordt een beetje moe van de ‘comfort zone’. Van de coaches in de Voice of Holland tot de CEO’s in de bestuurskamer: ze vinden allemaal dat we “uit de comfort zone gehaald moeten worden”. Want dan presteer je beter. Buiten je comfort zone begint de magie!

‘Yes, ik word vandaag weer eens lekker uit mijn comfort zone gehaald. Heerlijk! Dingen doen die ik niet leuk vind.’

Ik ben tientallen keren uit mijn zogenaamde comfort zone gehaald en om nou te zeggen dat ik specifiek daardoor beter ben gaan presteren, nee. Ik werd er niet gelukkig van. Ben er ook nog niets magisch tegen gekomen. Natuurlijk heb ik er wel dingen van geleerd. Maar het voelde nooit goed. Ik ben ook nog nooit iemand tegengekomen, die vol enthousiasme riep: ‘Yes, ik word vandaag weer eens lekker uit mijn comfort zone gehaald. Heerlijk! Dingen doen die ik niet leuk vind.’ Het kan niet zo zijn dat medewerkers beter gaan presteren als je ze opzadelt met een slecht gevoel. Dat gaat er bij mij niet in. Je kunt niet verwachten dat iemands comfort zone groter wordt door hem eerst uit zijn of haar eigen zone te halen, iets te leren wat-ie misschien helemaal niet wil of leuk vindt en vervolgens te denken dat de oorspronkelijke comfort zone daarmee groter is geworden. En dat de prestatie daarmee substantieel beter wordt.

“Accepteer de zwakke punten en versterk de sterke punten.”

Te vaak denken managers én hun consultants dat het een fantastisch resultaat oplevert als je medewerkers uit hun comfort zone haalt en ze dingen laat doen die ‘oncomfortabel’ zijn. Die ze eigenlijk niet willen doen. In de veronderstelling dat zo’n medewerker het dan tóch leuk gaat vinden, er iets van leert of het resultaat beter wordt. Nope. Niet doen. Het werkt in 8 van de 10 gevallen averechts. Ik sprak laatst een oud-collega – die ook regelmatig uit zijn comfort zone gehaald is geweest – en die had in dit verband een paar wijze woorden voor me: “een mens heeft sterke punten en een mens heeft zwakke punten. Iedereen die vindt dat je die zwakke punten ‘ontwikkelpunten’ moet noemen, heeft het mis. Accepteer de zwakke punten en versterk de sterke punten.” Niks ‘uit je comfort zone’ dus. Je hebt iemand aangenomen om gebruik te maken van zijn of haar sterke punten, niet om tijd en energie te gaan steken in het ontwikkelen van zijn of haar zwakke punten. Dat is tijdsverspilling. Zwakke punten horen bij een individu. Bij elk individu. Dat is het mooie van de mens. Je moet mensen niet willen veranderen in wat jij bent of wilt dat ze zijn. De kunst is om juist die sterke eigenschappen van jouw mensen te zien, te waarderen en in te zetten voor jouw onderneming of instelling. Dat is leiderschap. Jouw mensen het vertrouwen geven dat je ze kent, dat je ze erkent, en dat je hun talenten en bijdrage herkent. Een goed leider leidt mensen. Niet door maar continu te roepen dat ze uit de comfort zone moeten komen. Maar door een richting te bepalen, een koers uit te zetten, de weg uit te stippelen en ze te leiden naar ambitieuze doelen.

“Van Usain Bolt tot Lewis Hamilton, van Daphne Schippers tot Sven Kramer.”

Maar hoe kun je dan je mensen iets laten doen wat ze niet gewend zijn te doen? Om meer van ze te vragen? Dat is echt wat anders dan mensen uit hun comfort zone halen. Belangrijk is dat je de sterke punten van je mensen zo goed mogelijk leert kennen. En dat je beseft dat niemand sterke punten heeft waar niks meer op te leren valt. Grote sporthelden die wereldtitels en wereldrecords lopen, fietsen of racen, ze zeggen allemaal dat er nog ruimte is voor verbetering, om nog meer te leren. Van Usain Bolt tot Lewis Hamilton, van Daphne Schippers tot Sven Kramer. Allemaal met een eigen comfortzone: hard lopen, hard rijden en hard schaatsen. Maar ze willen en ze kunnen altijd nóg meer. Nóg harder. En dat willen ze leren. Omdat ze precies dat doen waar ze goed in zijn, wat ze passioneert, waar hun kracht ligt, wat ze zo ontzettend leuk vinden om te doen, waar ze graag elke dag hun bed voor uitkomen. Kijk dus naar wat je zelf of wat je medewerkers het liefste doen, waar ze goed in zijn. En verbeter dat. Help ze dat steeds verder te perfectioneren. Geef ze de mogelijkheid te leren, het uit te diepen, nóg beter te worden in wat ze graag doen.

“Een comfort zone is waar een plek waar iemands talent tot volle ontplooiing kan komen.”

Ik zie de comfort zone niet als een plek waar iemand in een stil hoekje zich veilig en goed zit te voelen. Als dat het geval is bij uw medewerkers dan is er echt wel iets anders mis. Een comfort zone is waar een plek waar iemands talent tot volle ontplooiing kan komen. Om te groeien moet je niet buiten die plek treden, nee, je moet hem van binnenuit groter maken.

Iemand uit zijn comfort zone halen omdat het daar magisch is, is onzin. De magie zit ‘m juist ín zijn comfort zone. Een leider is iemand die dát ziet, hem kan laten doen waar hij goed in is en dat nóg beter maken. Dat is pas magisch.

 

AadRijgersbergNB: Aad Rijgersberg is gespecialiseerd in interim management, advies en training op het gebied van management, marketing, sales, en leiderschap. Met een schat aan kennis, kunde en ervaring opgedaan in zeer uiteenlopende branches – van B-to-B tot B-to-C, van duurzame consumptiegoederen tot fmcg, van food tot non-food, van lokaal tot mondiaal, van MKB tot multinationals – helpt Rijgersberg bedrijven, dienstverleners en instellingen om te groeien. Met gedegen advies en begeleiding op het gebied van strategisch en operationeel management, strategische en operationele sales & marketing, team management, merkstrategieën en veranderingsprocessen, zet Rijgersberg klanten op het spoor van substantiële groei. Groei van omzet, marktaandeel en winstgevendheid, maar ook groei van teams, managers en medewerkers.

Bent u er klaar voor? Gewoon Lekker Leven
Tags
Zeeland Zakelijk wordt mede mogelijk gemaakt door:Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 1)

Related Articles

Geef een reactie