Columns

Business to culture?

Ik had er al iets van meegekregen en in de aanloop naar de Contacta 2015 kwamen er steeds meer berichten: het Walcherenplein gaat iets bijzonders doen. Naast het thema van de Contacta ‘De kracht van Connecties’ heeft het Walcherenplein een subthema: ‘Denk eens anders…, denk eens aan cultuur.’

JWcontacta1Ik heb een eigenaardige eigenschap; mijn gedachten staan nooit stil. Vroeger dacht ik dat ik knopjes had, dat ik mijn gedachten uit kon schakelen of kon omzetten. Dat gaat steeds moeilijker. Mijn dokter zei laatst: “Het wordt tijd dat je stopt met al die muizenissen in je hoofd”. Maar het blijft in mijn hoofd rondspoken. Ik wil het begrijpen. Ik wil ontdekken wat men bezielde toen zij opeens de gedachte hadden, de aandrang misschien hevig werd, of het idee misschien wel aan de borreltafel ontstond. We gaan business en cultuur bij elkaar brengen. Hadden ze geld nodig? Meer bezoekers of sponsors?

JWcontacta2Business en cultuur bij elkaar brengen is niets bijzonders. Als willekeurige concerten tot cultuur gerekend mogen worden, dan deelden wij dertig jaar geleden al cultuur. We nodigden businesspartners uit om samen een fijne avond te hebben. We hadden gezellige avonden. Ook nu nog: Je nodigt businesspartners uit bij de optredens in elk willekeurig etablissement. Denk aan het ontmoeten van je relaties bij happenings als ‘Film by the Sea’, Zeeland Nazomer Festival of bij het Festival van Zeeuws-Vlaanderen. Het enige wat telt is het nog krachtiger worden van de connectie.

JWcontacta3En toch denk ik dat ze dat niet bedoelen. Afgelopen week was er een informatiemiddag voor de Walcherse standhouders waar Jean van Oorschot iets meer vertelde over het subthema. “Sponsorwerving is niet de insteek, maar juist door de meerwaarde van cultuur te erkennen, kunnen samenwerkingen ontstaan waar we allemaal ‘rijker’ van worden. De doelstelling van het subthema is de bewustwording van het belang van cultuur in de eigen omgeving, de bijdrage die cultuur levert aan het welzijn van mensen en de meerwaarde die cultuur kan bieden voor de eigen organisatie en de mensen die binnen jouw bedrijf werken.”

Kortom: bewustwording van het belang van cultuur voor mij en mijn onderneming. Ook de bijdrage aan mijn welzijn en het welzijn van mijn medewerkers en hoe dat dan doorwerkt ten behoeve van het succes voor mijn onderneming is de meerwaarde. De daartoe genoemde voorbeelden: de locaties gebruiken als vergaderlocaties en evenementen als teambuilding, lijken mij niet erg gelukkig gekozen. Maar wat dan wel? In een toelichting aan de standhouders staat:

‘Op een creatieve manier kijken naar de omgeving waarin we leven, werken, studeren en recreëren levert een verrassende kijk op connecties op. Kijk bijvoorbeeld eens naar cultuur: Een belangrijk basisonderdeel van een gezonde economische en leefbare omgeving. Cultuur geeft immers creativiteit, identiteit en binding: precies wat bedrijven ook nodig hebben! Daarom bundelen we dit jaar op het Walcherenplein de krachten tussen ondernemers en Walcherse cultuurinstellingen om samen tot mooie projecten, samenwerkingen en initiatieven te komen. Dus denk eens anders, denk eens aan cultuur!’

Als liefhebber van geschiedenis, maar zeker in mijn werk waar het in belangrijke mate gaat om het op juiste, commerciële, wijze beoordelen van bedrijfsculturen, vind ik het zoeken naar meerwaarde in de cultuur uiterst interessant en belangrijk. Ik word in het begeleiden van ondernemers en medewerkers en in de uitwerkingen van de bedrijfscultuur in het eigen gedrag, continue geconfronteerd met dat belang en ben het dan ook volmondig eens met de opmerking dat een cultuur identiteit verschaft en verbindt. Wat betreft de opmerking over creativiteit, zou je nog kunnen stoeien over de kip en het ei.

Ik kreeg die middag echter geen verdere uitleg en ben inmiddels razend benieuwd hoe cultuur, mij anders dan de afgelopen dertig jaar, een meerwaarde voor mijzelf en mijn onderneming gaat geven.

Ook nieuwsgierig? Op de Contacta 2015 gaan medewerkers van de Cultuurwerf (Vlissingen), de Zeeuwse Concertzaal, de Vleeshal (Middelburg) en het Dijk- en Oorlogsmuseum Het Polderhuis (Westkapelle) in gesprek met standhouders en bezoekers aan de hand van een dobbeltafel (casino).

JanWillemNB: Jan-Willem Wisse adviseert, begeleidt en traint ondernemingen, teams en personen naar een succesvolle toekomst. Hij mag zich specialist noemen op het gebied van veranderingen binnen commerciële ondernemingen. Menig gerenommeerde onderneming doet vandaag de dag een beroep op hem om een positieve verandering binnen ondernemingen tot stand te brengen. Zijn uitgangspunt is dat alleen met de juiste attitude van zowel leidinggevenden als medewerkers een succesvolle futureproof onderneming kan worden gewaarborgd. Leer hoe je je klanten en medewerkers kunt delighten. Met de juiste attitude behoud je de focus, neem je de verantwoordelijkheid, creëer je een lerende organisatie waar innovaties vanzelfsprekend zijn. Kortom, dan maak je het onderscheid. Dan ben je futureproof.

Tags

Related Articles

Geef een reactie

Check Also

Close