Tramper Goes | Mitsubishi Outlander PHEV 2019 Mitsubishi Outlander PHEV 2019
Columns

Content marketing: hot or not?

Content marketing is hot. Wie je ook in het marketing en communicatievak spreekt, iedereen heeft het over content marketing. Gewone marketing is uit, content marketing is in. Maar wat is het nou eigenlijk? Wat kun je ermee? Is het wezenlijk anders dan marketing die de afgelopen decennia bedreven werd? Of is het gewoon marketing van marketing?

Er is zelfs een Content Marketing Institute opgericht die zich richt op het populariseren van de term. En ze hebben een definitie: “Content marketing is een marketing techniek waarbij waardevolle, relevante en consistente inhoud wordt gecreëerd om een helder omschreven doelgroep aan te trekken, met het doel om klanten aan te zetten tot een voor de zender winstgevende actie.”

Alles waar het woord ‘winstgevend’ in voor komt klinkt altijd goed.

Klinkt goed. Alles waar het woord ‘winstgevend’ in voor komt klinkt altijd goed. Content marketing is dus een techniek waarbij je waardevolle inhoud creëert om klanten te werven. Achtergrond daarvan zou zijn dat de moderne klant of consument tegenwoordig meer relevante en toegevoegde waarde verlangt en niet meer of op zijn minst minder gevoelig is voor communicatie waarin product of dienst centraal staat. Geen gelikte verkoopboodschap dus, maar informatie, verhalen, inhoud. Verspreid via moderne communicatiekanalen als vlogs, blogs, Facebook, Twitter en YouTube.

Een goeie marketeer begint niet bij het nadenken over communicatie. Die begint bij het nadenken over de behoefte van zijn klant.

Op een of andere manier heb ik wat moeite met het verheffen van ‘content marketing’ tot dé nieuwe vorm van marketing. Ik ben een marketeer in hart en nieren en ik geloof in niets anders dan marketing als een sleutelbegrip in het managen van je onderneming. Of je nu direct aan consumenten levert, of je nu toeleverancier bent, groothandel, dienstverlener, etc. En een kernonderdeel van marketing is communicatie met je doelgroep. Vertellen wat je biedt, wat je anders doet dan anderen en waarom jij de beste keuze bent om de behoefte van jouw klant in te kunnen vullen. Dus niks mis met het communiceren van inhoud. Maar marketing is meer dan communicatie alleen. Laten we eens kijken naar de definitie van ‘gewone’ marketing. “Marketing is het management proces dat verantwoordelijk is voor het identificeren van, het anticiperen op en het winstgevend invullen van klantbehoeften.” Kijk, daar is het woord ‘winstgevend’ weer. Maar dit keer in de context van marketing als management proces. Marketing is een proces binnen een onderneming dat behoeften van klanten identificeert, erop anticipeert en die behoeften op een winstgevende manier probeert in te vullen. Dat is stukken breder dan content marketing waarbij het eigenlijk alleen maar gaat om een communicatievorm. Belangrijk, want dat creëert zichtbaarheid voor je product, dienst of onderneming. Maar marketing is altijd veel breder geweest dan communicatie alleen. Een goeie marketeer begint niet bij het nadenken over communicatie. Die begint bij het nadenken over de behoefte van zijn klant. Zijn potentiële afnemer. Helaas wemelt het nog van de marketeers die dat niet doen. Ik heb in mijn carrière ontelbare sollicitanten voor marketingjobs over de vloer gehad die alleen maar dachten aan reclame en advertenties. En veel budget. Als je ze een case voorlegde met de vraag hoe je de introductie van een product of merk zou aanpakken, was het eerste antwoord in 8 van de 10 gevallen ‘dan gaan we een mooie campagne maken’. Nog een voorbeeld: ik hoor zó vaak niet-marketeers adviezen geven aan bedrijven dat ‘ze wat meer aan marketing moeten gaan doen’. Dan komt het wel goed. En dan bedoelen ze dat ze meer moeten gaan uitgeven aan advertising en promotie. Maar dan vergeten ze essentiële kernvragen te stellen. Wat is de behoefte van je klant? Sluit jouw product of dienst daar nu op aan? Hoe onderscheidt je je van je concurrentie? Waar ligt je toegevoegde waarde? Is jouw product of dienst verkrijgbaar tegen de voor jouw potentiële klant acceptabele prijs? Is de manier waarop jouw potentiële klant jouw product of dienst kan aanschaffen de juiste? En zo kan ik nog wel even doorgaan. Voordat je aan communicatie gaat denken, zul je als marketeer eerst de basis goed moeten hebben. Een basis die moet voortkomen uit de behoefte van een klant. Een basis die gevormd wordt door jouw aanbod dat optimaal is afgestemd op de behoefte van jouw potentiële klant.

Deze column is in principe ook een vorm van content marketing voor mijn eigen bedrijf.

Terug naar ‘content marketing’. Is dat dan niks bijzonders? Oh zeker wel. Sterker nog, deze column is in principe ook een vorm van content marketing voor mijn eigen bedrijf. Communicatie over een relevant onderwerp, direct gerelateerd aan de dienstverlening die ik aanbiedt. Via een modern medium, ook dat nog. Content marketing, of liever: content communicatie is een uiterst relevant middel om je doelgroep te bereiken en te overtuigen. Maar het is en blijft een onderdeel van je totale marketing strategie. Die strategie blijft de basis. En als die basis goed is, komen de verhalen vanzelf.

 

AadRijgersbergNB: Aad Rijgersberg is gespecialiseerd in interim management, advies en training op het gebied van management, marketing, sales en leiderschap. Met een schat aan kennis, kunde en ervaring opgedaan in zeer uiteenlopende branches – van B-to-B tot B-to-C, van duurzame consumptiegoederen tot fmcg, van food tot non-food, van lokaal tot mondiaal, van MKB tot multinationals – helpt Rijgersberg bedrijven, dienstverleners en instellingen om te groeien. Met gedegen advies en begeleiding op het gebied van strategisch en operationeel management, strategische en operationele sales & marketing, team management, merkstrategieën en veranderingsprocessen, zet Rijgersberg klanten op het spoor van substantiële groei. Groei van omzet, marktaandeel en winstgevendheid, maar ook groei van teams, managers en medewerkers.

.

Bent u er klaar voor? Gewoon Lekker Leven
Tags
Zeeland Zakelijk wordt mede mogelijk gemaakt door:
https://www.zeelandzakelijk.nl/business-directory/6615/habo-allemekinders-hoveniers/

Related Articles

Geef een reactie