Columns

‘De kracht van de hashtag als bindmiddel’

Door het gebruik van hashtags is het eenvoudig(er) om gevonden te worden. Ernst Jan benoemde het al in zijn laatste column. De hashtag heeft een filterfunctie waardoor je als persoon of bedrijf (sneller) gevonden kan worden. Met de nadruk op kan…

Toen ik zelf met Social Media in contact kwam, was ik vooral benieuwd ‘hoe’ het werkte en ‘welk’ voordeel je er mee bereikt. Al snel kreeg ik in de gaten dat door het gebruik van hashtags je een groter bereik van bepaalde content bij het juiste publiek kunt krijgen. Belangrijk is dan om het op de juiste manier in te zetten. Uit eigen ervaring sprekende, is dat niet altijd makkelijk. Want zoals Ernst Jan al eerder schreef: “Wordt jouw hashtag wel herkend?” Het is belangrijk om de hashtag spaarzaam te gebruiken en alleen als het van toegevoegde waarde is voor jouw content. Daarnaast zijn er een aantal voorkomende fouten bij het gebruik van hashtags. Denk hierbij aan:

  • • Het niet onderzoeken van hashtags. Belangrijk is om aan te haken met een hashtag die bij jouw doelgroep past. Onderzoek of de hashtag al vaker gebruikt is/wordt door anderen. Zo ja, wil je deze dan ook gebruiken waardoor je in dezelfde conversatie van anderen mengt? Maak een lijst op van mogelijke woorden die jij voor jouw doelgroep wilt gebruiken. Onderzoek deze via de zoekbalken bij de diverse sociale mediakanalen.
  • • Te veel hashtags gebruiken. Maak zeer zeker geen post met alleen maar hashtags. Het bericht wordt lastiger om te lezen of maakt het vaak zelfs onleesbaar. Op Instagram zie je dat nog wel eens. Die posts worden nauwelijks of niet gelezen.
  • • Gebruik geen #onaantrekkelijklangehashtagsomietstelatenzien. De kans dat deze hashtag gebruikt wordt, is zeer klein. Beter is om een hashtag te kiezen die kort en krachtig is waardoor het goed leesbaar is. Bedenk een paar alternatieven en maak dan een bewuste keuze voor de juiste hashtag.

Hashtag

  • • Tussen de woorden geen spaties gebruiken. Een hashtag wordt namelijk niet meer gelezen als er een spatie tussen staat. Bij gebruik van een spatie tussen de woorden, wordt alleen het eerste woord als hashtag beschouwd. Wil je toch twee woorden los van elkaar, gebruik dan een underscore om dat te doen. Bijvoorbeeld #Het_Plein kan en mag wel.
  • • Verander de hashtag niet te vaak. Zorg bij (het promoten van) een merk of terugkerend evenement dat je dezelfde hashtags voor langere tijd gebruikt. Herhaling is de kracht van de boodschap.
  • • Hashtags niet goed promoten. Indien je een door jou bedachte hashtag wilt gebruiken, laat de mensen weten dat deze bestaat. Promoot je hashtag via de diverse mediakanalen zoals Twitter of Facebook. Denk ook bijvoorbeeld aan uitnodigingen, visitekaartjes, programmaboekjes, flyers of posters. Daar waar andere geïnteresseerden jouw boodschap kunnen oppikken.

‘Keep it short and simple.’ Vond het mooi ergens te lezen dat de hashtag een teken in de taal is geworden dat extra betekenis aan een boodschap toevoegt. Denk dat het goed is om dit te onthouden bij het gebruik ervan.

Op de site www.hekjeplekje.nl zijn overzichten te vinden van de meest gebruikte Nederlandse hashtags, gesorteerd op onderwerp.

Om bijvoorbeeld een discussie via Twitter te volgen is http://www.twubs.com een aanrader. Je ziet ook meteen de bij de tweets behorende filmpjes en plaatjes. Je kunt inloggen met je Twitter accountgegevens en meteen mee tweeten.

Probeer het uit. Hopelijk ervaar jij of jouw bedrijf de kracht van de hashtag als bindmiddel. Doe er je voordeel mee. Succes!

EricE150x150Eric Eversdijk wil zijn passie voor én over Social Media graag op u overbrengen. “Het is veel meer dan alleen een mediakanaal. Door eigen ervaringen heb ik dat wel ingezien. Zelf werk ik graag visueel en hou van het goede leven.”

Tags

Related Articles

Geef een reactie