Columns

In beweging met YouTube

Een heleboel zaken zijn in beweging. Vooral op het gebied van de verschillende platformen van Social Media. Het blijkt dat video de nummer 1 prioriteit op deze platformen gaat worden. Er wordt gezegd dat in 2017 video goed zal zijn voor 74 procent van al het internetverkeer in de wereld. Kortom: het gebruik van video is de toekomst. Zelf betrap ik me er ook op dat ik steeds meer dingen via YouTube opzoek. Zowel zakelijk als privé kan het zeer handig zijn. Ernst Jan had het er in zijn laatste column ook al over: ‘Bewegend informeren’ met de hulp van instructievideo’s. Om zelf ook meer in beweging te komen met het fenomeen video, heb ik me verdiept in de vraag van wat nou de kracht van een video is én hoe je het kunt gebruiken.

Een goed kanaal om video’s te laten zien of te bekijken is YouTube. Het is na Google één van de meest gebruikte zoekmachines. Daarnaast is YouTube eigendom van Google wat weer belangrijk is voor jouw vindbaarheid of die van jouw bedrijf (van belang voor de Search Engine Optimization). Als je naar een bepaald onderwerp, product of bedrijf via Google zoekt, kom je onder het tabblad Video’s automatisch bij YouTube filmpjes terecht.

Maar hoe werkt YouTube nou? Net als andere Social Media zoals LinkedIn, Twitter en Facebook is YouTube gratis. Nu kun je je aanmelden en een profiel aanmaken of inloggen via een bestaand Google account.

 

EEyoutube1EEgoogle

Wanneer je ingelogd bent, klik je linksboven (op de streepjes) om vervolgens op Mijn kanaal te klikken. Of klik rechtsboven op jouw profiel en klik het tandwieltje
(YouTube-instellingen) aan om op jouw accountinstellingen te komen. Nu heb je de mogelijkheid om een (extra) privé- of zakelijk kanaal aan te maken.
EEyoutube2EEyoutube3

Maak het account compleet met een profielfoto en een (bedrijfs)omschrijving. Houd het zo simpel en helder mogelijk (‘keep it short and simple’). Nu kun je aan de slag gaan met visuele content. Een aantal tips waardoor je video goed binnen zowel YouTube als Google gevonden wordt:

– Zorg bij plaatsing voor een goede titel (met het keyword van je video) en omschrijving van de video.
– Denk na over de inhoud van de boodschap en zorg dat deze duidelijk en specifiek is.
– Zet dié zoekwoorden erin waarop je gevonden wilt worden. Voeg tags en labels toe aan je video.
– Plaats de video of verwijzing ernaar in je website, blog of deel deze op je eigen andere Social Media kanalen zoals Facebook en Twitter.
– Plaats regelmatig nieuwe video’s.

Laat je verhaal zien en geef aan wat je te vertellen hebt via YouTube. Het is een mooie manier om op deze wijze met je (potentiële) klanten te communiceren. Zo kun je bijvoorbeeld jouw (nieuwe) product(en), service, bedrijf, hoe klanten jouw producten gebruiken en relevante aanbiedingen laten zien. Google zal je video’s hoog ranken in de zoekmachine. Dus als mensen via Google naar video’s zoeken, komen ze dankzij YouTube wel bij jouw bedrijf terecht waardoor je je omzet kan vergroten… Veel succes om in ‘beweging’ te komen met behulp van YouTube!

.

Tags

Related Articles

Geef een reactie