Columns

“Je hoeft nooit meer naar de hei”

Wat ik heb mogen ervaren

Mijn gedachten gingen terug. Vijfentwintig jaar ervaring in hotels, met vergaderaccommodaties, kloosters en kastelen. Trainingslocaties, sessies op de hei, in het klooster, aan het strand, extreme experiences, racen op Zolder, zeilen, golf clinics, te veel om op te noemen. Ze hebben het de afgelopen jaren moeilijk gehad. Wees eerlijk. Tot de crisis mocht alles, kon alles. Honderdduizenden Euro’s zijn uitgegeven aan de gekste belevenissen als zou dat ons beter, succesvoller maken. Een idee ontwikkelen, anderen overtuigen of beter samenwerken? Kosten nog moeiten werden gespaard om locaties te reserveren, acts te bespreken en een blijkbaar noodzakelijke sfeer te creëren. En? Ik zie ze hopen. Die tijd komt terug?

Mislukte plannen en een slechte zaterdag

Ik wil dit toch gezegd hebben ondanks dat ook ik ervan overtuigd ben dat de locatie bepalend kan zijn voor het succes van een bijeenkomst. De locatie: luxe kasteel, speciaal gereserveerde keuken, bleek geen toegevoegde waarde te zijn voor een scherpe zelfdiagnose van een management team. Ik heb twee dagen in een, naar mijn gevoel, strandtent doorgebracht waar ik elke minuut meer verlangde naar mijn vrije weekend aan mijn eigen Zeeuwse kust. Drie jaar lang, elke maand weer, na afloop van elke verkoopvergadering: eten en vooraf? Kervelsoep! Blijkbaar, in die tijd een specialiteit van het huis en zeer gewaardeerd onder mijn collega’s. En daarna? Bier! Ik voetbalde toen nog elke zaterdag. Moest mij haasten om zaterdags weer fit aan de aftrap te staan.

Je leert andere smaken kennen

Ik heb ook twee dagen doorgebracht in een zogenaamd stilteklooster. Over de training? Niets dan lof maar tot op de dag van vandaag vraag ik mij af wat die paters aan het doen waren tijdens onze wijnproeverij. Overigens heb ik toen voor het eerst van mijn leven oude kaas gegeten. Ik moet zeggen bij een goede rode wijn durf ik nog steeds niet de door mijn omgeving altijd bestelde en waarschijnlijk bij jullie na elke meeting welbekende kaasplankje te nemen, maar het smaakte toen goed. Maar laten we eerlijk zijn: Wat is de toegevoegde waarde?

Hoofd leeg in mijn achtertuin

Ik heb de afgelopen 25 jaar mooie locaties gezien. Ik zie me nog aan de Spaanse Costa del Sol staan en me toch afvragen wat de meerwaarde is t.o.v. het Zeeuwse Dishoek. Ik zie me ook het afgelopen jaar wandelen door het Middelburgse Toorenvliedtpark en de gastvrijheid kennend van de stichting Arduin. Ik heb gebruik gemaakt van de gratis koffie en service van businesscentra dwars door het gehele land maar wat gun ik dan, veel meer, de meerkosten voor deze mensen: de uitdaging van een goed ontvangst op dit historisch rijk bezit. De blije gezichten wanneer ze je herkennen. Vergeten? Nooit. Komen je ze een jaar later tegen, dan is daar de herkenning.

Jouw werkkamer staat toch niet op de hei?

Maar ook dat loopt op zijn eind. Met één of misschien wel meerdere van de vele trends, zoals wij die behandelen in onze masterclasses, komt er misschien wel een einde aan de veel besproken heisessie. Natuurlijk is het belangrijk om in een inspirerende omgeving de uitdaging met de toekomst aan te gaan. Je kan niet in een lamlendige omgeving tot geweldige, energieke en inspirerende ideeën komen. Maar hoe ziet je werkomgeving er dan uit? Inspireert jouw werkomgeving tot de van ons verwachtte creativiteit? Verwacht dat niet van een heidebloem. Verwacht dat niet van onze heerlijke Zeeuwse stranden. Belangrijker is dat je hoofd vrij is van de alledaagse maar misschien, voor jou, ook wel bijzondere zorgen. Zorg dat er in je hoofd plaats is om je creatieve brein te laten werken. Dat bereik je niet met een reis van 200 km naar de hei of een vliegreis naar die buitengewone golf course. Dat realiseer je samen met je collega’s op de werkplek zelf.

Is er dan geen toekomst?

Jazeker!! Er is toekomst. Maar zoals men tegen mij 3 jaar geleden zei: “Jan-Willem, een driedaagse training is niet meer van deze tijd. Kleine hoeveelheden in hapklare brokken, dat vraagt men.”
Ik zou alle accommodatie verhuurders willen wijzen op wat ondernemers in het MKB zelf zeggen: Wij zijn vandaag op zoek naar inspirerende voorbeelden, feitelijke informatie (geen acts) en fysieke informatiebijeenkomsten met inspirerende voorbeelden (wie ben jij?) van korte duur.

Ik heb maar één vraag: Kan jij dat leveren?

 

JWWzk150x150NB: Jan-Willem Wisse adviseert, begeleidt en traint ondernemingen, teams en personen naar een succesvolle toekomst. Hij mag zich specialist noemen op het gebied van veranderingen binnen commerciële ondernemingen. Menig gerenommeerde onderneming doet vandaag de dag een beroep op hem om een positieve verandering binnen de onderneming tot stand te brengen. Zijn uitgangspunt is dat alleen met de juiste attitude van zowel leidinggevenden als medewerkers een succesvolle futureproof onderneming kan worden gewaarborgd. Leer hoe je je klanten en medewerkers kunt delighten. Met de juiste attitude behoud je de focus, neem je de verantwoordelijkheid, creëer je een lerende organisatie waar innovaties vanzelfsprekend zijn. Kortom, dan maak je het onderscheid. Dan ben je futureproof.

Tags

Related Articles

Geef een reactie