Tramper Goes | Mitsubishi Outlander PHEV 2019 Mitsubishi Outlander PHEV 2019
Columns

“Klanten terug in je winkel”

Waar worstelen we mee?

Winkelstraat‘Een winkelstraatje met lagere huren exclusief reserveren voor starters in Middelburg.’

‘Gedurfde uitspraken van de burgemeester van Vlissingen die impliciet pleitte voor een bestemmingsvrije en regelarme zone in de binnenstad van Vlissingen.’

‘Op de algemene jaarvergadering van de Goese winkeliersvereniging OOG stonden drie punten centraal:
• Het veranderende winkellandschap
• Onder druk staande bezoekersaantallen aan het winkelcentrum
• En……..een toename van leegstand en moeilijker in te vullen winkelpanden.’

Gemeentebestuurders en ondernemers worstelen met de problematieken van veranderend consumentengedrag. Hoe krijgen we weer bezoekers naar onze binnenstad?

Oplossing voor bereik ……. maar te weinig bezoekers

AdBloomTegelijkertijd stoeiden we tijdens de masterclass Innovatie bij de Zwaartekracht Academie met ondernemers in Middelburg over de vraag welke toekomstige (vaak technische) innovatieve ontwikkelingen de verschillende processen in het ondernemen gaan veranderen, verbeteren of juist een bedreiging kunnen betekenen. In de presentatie van Benjamin Wilgers, CEO van Adbloom, tot nu toe de enige aanbieder van outdoor targeted advertising, namen we een voorschot op de masterclass Retail op 21 april a.s. in Goes. Met outdoor targeted advertising is men in staat bezoekers aan het winkelcentrum met alleen op interessegebied gerichte advertenties in de winkel te krijgen. Naast het steeds belangrijkere feit dat je de resultaten direct kunt meten, campagnes real live kunt aanpassen en alleen betaald voor werkelijk aan geïnteresseerde bezoekers getoonde advertenties, kun je door deelname de kosten direct terugverdienen. Echter, ook hier kwam de bovenstaande discussie direct bovendrijven: ‘We moeten de bezoekers eerst naar de binnenstad krijgen’.

Beleving vereist ‘holistische’ aanpak

ReuringToeval bestaat niet wanneer ik woensdag op Pulse de bijdrage van Marco Evenhuis lees met als titel ‘Reuring versus Zalando & Senseo’. In zijn bijdrage pleit hij voor een verandering van de binnenstad in een permanent festival terrein. Terecht merkt hij op dat de enige manier om bezoekers naar de binnenstad te halen is, door iets te bieden dat thuis en online niet te krijgen is. Hij beschrijft perfect de beleving waarvoor bezoekers naar de binnenstad zouden kunnen komen. En om die bezoekers de perfecte beleving te geven is inderdaad een andere aanpak van beleid maken noodzakelijk. Hij noemt het een inzetten op één integraal beleid op de gehele crossmix. Een crossmix van de sectoren detailhandel, horeca, cultuur, evenementen en toerisme.

Andere rol vereist andere mindset

ZKMindsetIk raad je aan de gehele bijdrage van Marco te lezen maar ik wil nog een stap verder gaan. Je kunt je hoofd niet in het zand steken voor alle, vaak technologische, ontwikkelingen die het gedrag van mensen bepalen. Bezoekers oriënteren en kopen meer en meer op het internet. De ontwikkelingen en mogelijkheden voor de retailers worden steeds groter. Alleen het daadwerkelijk gericht kopen in de winkel zal om allerlei redenen minder worden. Daarom zal de rol van de winkel een andere zijn dan die in het verleden. Het is geen plaats meer waar aankopen gedaan worden, dat kan online veel gemakkelijker. De winkel ga je gebruiken als ontmoetingspunt. Ontmoetingspunt met de klant. Daar kan de klant de voordelen ondervinden, beleven, service ontvangen en inspiratie tot aankoop doen. Daar zijn medewerkers voor nodig die invulling kunnen geven aan een perfecte klantbeleving. Dan moet de door Marco Evenhuis benoemde ‘festival’ beleving worden doorgetrokken naar elke individuele onderneming. Samenwerking, co-creatie in de crossmix niet alleen in regels, dat moeten niet meer dan kaders zijn, maar juist van individuele ondernemers. Niet alleen een gezamenlijk winkeliers platform maar daadwerkelijk gezamenlijk aan de slag. En Marco heeft al kennis gemaakt met het gevaar: dat is de individuele ondernemer zelf. Angst voor concurrentie, angst voor het onbekende, angst voor veranderen. Is het ook geen angst om creatief te zijn? Is het ook niet gemakzucht? Is het niet gewoon geen zin hebben om echt te ondernemen?

Wij laten je kansen zien!

Dat echte ondernemen, met een wil om er gezamenlijks iets geweldigs van te maken, (Mag ik dromen?) gaan we dinsdag waarmaken onder de titel: Klanten terug de winkel in!! Een masterclass speciaal gericht op de retail. Trendwatcher Remy Steijger, hij adviseert de brancheorganisatie Inretail, geeft jullie handvatten hoe je de technologische ontwikkelingen hierbij kunt inschakelen. Albert Besuyen, DGA Zwaartekracht Groep en zelf oud-detaillist neemt jullie mee in een noodzakelijke mind-set en ik zal samen met Remy en Albert proberen de vragen die ongetwijfeld bij jullie opkomen proberen te beantwoorden.

Masterclass Retail

21 april 2015
19.00 – 21.00 uur
Goederenloods, Albert Plesmanweg 23
Deelname is gratis en na afloop kunnen we nog met een drankje napraten.

JWWprofielNB: Jan-Willem Wisse adviseert, begeleidt en traint ondernemingen, teams en personen naar een succesvolle toekomst. Hij mag zich specialist noemen op het gebied van veranderingen binnen commerciële ondernemingen. Menig gerenommeerde onderneming doet vandaag de dag een beroep op hem om een positieve verandering binnen de onderneming tot stand te brengen. Zijn uitgangspunt is dat alleen met de juiste attitude van zowel leidinggevenden als medewerkers een succesvolle futureproof onderneming kan worden gewaarborgd. Leer hoe je je klanten en medewerkers kunt delighten. Met de juiste attitude behoud je de focus, neem je de verantwoordelijkheid, creëer je een lerende organisatie waar innovaties vanzelfsprekend zijn. Kortom, dan maak je het onderscheid. Dan ben je futureproof.

Bent u er klaar voor? Gewoon Lekker Leven
Tags
Zeeland Zakelijk wordt mede mogelijk gemaakt door:
https://www.zeelandzakelijk.nl/business-directory/6615/habo-allemekinders-hoveniers/

Related Articles

Geef een reactie

Check Also

Close