Tramper Goes | Mitsubishi Outlander PHEV 2019 Mitsubishi Outlander PHEV 2019
Columns

LinkedIn meer dan een adressenbestand of CV?

In onze laatste column heeft Eric het gehad over de hashtag als een bindmiddel. Bindmiddelen zijn binnen de inzet van Social Media erg belangrijk. Zeker op een platform zoals LinkedIn kan het erg goed voor je werken. Een uitleg hierover is zeer zeker wenselijk.

LinkedIn wordt wel gezien als het zakelijk netwerk bij uitstek. Alleen in de praktijk zie ik helaas weinig van dat netwerk. Het wordt veel gebruikt als een grote CV generator en een plaats waar je een baan zou kunnen vinden.
Zelf noem ik het wel eens de digitale Rolodex. We hadden op ons bureau zo een Rolodex staan. Als we iemand zochten dan gingen we rollen en konden we die persoon snel vinden. Daarna gingen we bellen en/of mailen. Nu beheren we onze digitale kaartenbak, onze contacten vaak op de smartphone. Of het altijd sneller is, dat is nog wel eens een discussie waard maar toch. Handiger is het zeker.

,,Je gaat een connectie aan en veelal doe je er bijna niets mee. Je geeft bijna nooit relevante informatie aan je klanten, informatie waar ze echt wat aan hebben.”

LinkedIn wordt vaak nog misbruikt daarin. Je gaat een connectie aan en veelal doe je er bijna niets mee. Je geeft bijna nooit relevante informatie aan je klanten, informatie waar ze echt wat aan hebben. En dat is iets anders dan het zoveelste succes wat je hebt behaald………. Tevens als je iets bijzonders leest in jouw eigen nieuwsbronnen geef je het ook niet door aan je specifieke klant waarvoor het nou juist zo nuttig kan zijn. Is dat niet het laten liggen van een uniek klantmoment?

Wat is er nou gemakkelijker en prettiger dan dat wanneer je iets ziet wat relevant is het te delen met je klanten en wel in het bijzonder met je specifieke klant. Benoem ze eens op LinkedIn en je zal merken dat ze het als zeer positief ervaren. Ze gaan je zelfs bedanken. En zeg nou zelf, wanneer heeft een klant je voor het laatst bedankt? En het is nog persoonlijk ook. Want jij helpt klant X zo maar onverwachts met een informatief stuk.
Als je een connectie met iemand hebt op LinkedIn en je typt in de status-update balk zijn of haar naam dan komt de gehele naam naar voren van die persoon. Zo hoef je niet te zoeken en word je door LinkedIn al zoveel verder geholpen. Tevens ontvangt de genoemde persoon een berichtje via mail en/of via een push-up berichtje. Dus extra aandacht is er wel.

Zou dat ook bij prospects werken? Ik denk van wel. Stel je eens voor dat ene informatieve stuk is juist zo geschikt voor ze. Ga je dat dan delen of niet? Ik weet het wel, natuurlijk zou ik het delen. Worden ze daardoor direct klant? Ik durf het niet te zeggen, maar je hebt ze wel geholpen en je bent wederom positief onder de aandacht.
Maar denk nog even verder. De andere connecties kunnen het ook zien. Ze zien dat je behulpzaam bent voor anderen. En is dat niet waar netwerken nou eigenlijk om draait, behulpzaam zijn voor anderen? Daarbij komt de wederkerigheid ook nog eens om de hoek kijken.

Er direct een vraag overheen. Hoe zou jij het zelf ervaren wanneer jouw leverancier je ineens een zeer relevant stuk laat zien via een sociaal netwerk? Je waagt het toch niet om ze niet te bedanken.

Is LinkedIn dan toch meer dan een groot “adressenbestand” dan mijn eigen CV? Zeer zeker. Het is een erg mooi medium waar je gemakkelijk al je klanten kan helpen en soms zelf zeer specifieke klanten. En mijn eigen ervaring heeft wel geleerd dat als het zo ingezet wordt het wel degelijk een leadgenerator kan worden waar nog veel meer uit te halen valt.

 

EJBos150x1§50NB: Ernst Jan Bos zet zich graag samen met u in om van Social een business generator te maken. “Ik adem en leef Social Media. En nu we toch persoonlijk worden… ik hou van een goed glas wijn en lekker wandelen.”

Bent u er klaar voor? Gewoon Lekker Leven
Tags
Zeeland Zakelijk wordt mede mogelijk gemaakt door:

Related Articles

Geef een reactie

Check Also

Close