Columns

‘Luister eens een keer’

Leiders zijn er genoeg. Echt goede leiders zijn zeldzaam. De meeste minder goede leiders verschuilen zich achter hun communicatieve vaardigheden, hun grote mond, hun vlotte babbel, hun vermogen anderen te overbluffen, veel praten. Dat maakt je misschien heel zichtbaar en soms ook financieel succesvol, maar dat maakt je nog niet een goede leider. Natuurlijk moet je als leider beschikken over goede communicatieve vaardigheden. Maar dat hoeft echt niet te betekenen dat alleen zij, die menen zich met een hoop gescheer en weinig wol door het zakelijke leven te moeten begeven, succesvol kunnen zijn. Integendeel. Spreken doe je om uit te leggen, advies te geven, te coachen, vragen te stellen, te informeren. Om daarna weer te zwijgen en te luisteren. Een goed leider, een exceptioneel leider, beschikt over de fantastische gave zijn mond te kunnen houden. Te luisteren. Niet om te wachten tot de gesprekspartner uitgesproken is en dan zelf weer snel het woord te kunnen nemen, nee, om te begrijpen wat je gesprekspartner zegt. Om te doorgronden wat hij of zij bedoelt. Dat is respect tonen en dat is ook verreweg de beste manier om te leren. Nog zo’n essentieel onderdeel van goed leiderschap: de wil om te blijven leren. Of het nu gaat om een zakenrelatie of om een medewerker van jouw organisatie, om je klant of om de consument, je moet er van willen leren. En wat je leert, kun je weer gebruiken voor het succes van je organisatie. Om beter samen te werken, om medewerkers meer gemotiveerd te krijgen, om beter in te spelen op behoeften van klanten en consumenten, etc.

‘We hebben twee oren en één mond en het is geen slecht idee om ze in die verhouding te gebruiken.’

Richard Branson, die van Virgin, zei ooit eens: ‘we hebben twee oren en één mond en het is geen slecht idee om ze in die verhouding te gebruiken’. Zit wat in. Hij gelooft dat iemand die goed kan luisteren de capaciteit heeft om een goed leider te zijn. Sterker nog, goed kunnen luisteren is volgens hem een voorwaarde voor goed leiderschap. Maar hoe weet je of je een goed luisteraar bent? Horen wat iemand zegt is namelijk niet hetzelfde als luisteren naar wat iemand bedoelt. Als mensen al spontaan naar je toe komen voor advies of om zaken met je te delen, dan is het waarschijnlijk zo dat je een goed luisteraar bent. Ze weten namelijk dat als ze met jou praten, ze gehoord worden en gewaardeerd worden. Hoe waardevol is dat! Je leert wat mensen bezig houdt, wat ze belangrijk vinden, wat ze drijft. En daar kun je heel veel mee. Enerzijds leer je te begrijpen wat je klant, consument of zakenrelatie wil en kun je daar dus op inspelen. En anderzijds kun je – bijvoorbeeld in het geval van een medewerker – de betreffende persoon coachen en helpen zélf te komen tot een oplossing of een plan. Het is namelijk veel interessanter en vooral ook motiverender voor een medewerker om uiteindelijk zélf met zo’n oplossing te komen, dan dat hem of haar wordt verteld en voorgekauwd wat ze moeten doen.

Goede leiders zijn dus goede luisteraars, met een wil om te leren. Maar waarom zou je als leider van jouw organisatie nog iets moeten leren? Jij bent toch immers de leider, jouw mensen zouden juist van jou moeten leren. Klopt voor een deel ook wel, maar goede leiders staan er altijd zelf voor open om nieuwe dingen te leren. Goede leiders stoppen nooit met leren. Ze stoppen nooit met het vergaren van kennis. Of ze dat nu halen uit de krant, uit een boek, uit een opleiding of training of van een collega MT-lid, een heftruckchauffeur of de receptionist. Het zijn net sponsen, die zoveel mogelijk informatie in zich op willen nemen en daar precies dat uit willen halen wat hen zelf of hun organisatie nóg succesvoller kan maken.

Spreken doe je om duidelijk te maken waar je voor staat, om je visie en gedachten te communiceren. Spreken doe je ook om vragen te stellen en te informeren. Zwijgen doe je om te luisteren. Als je daarin een perfecte balans weet te vinden, ben je in staat om van spreken zilver en van zwijgen goud te maken.

 

AadRijgersbergNB: Aad Rijgersberg is gespecialiseerd in interim management, advies en training op het gebied van management, marketing, sales, en leiderschap. Met een schat aan kennis, kunde en ervaring opgedaan in zeer uiteenlopende branches – van B-to-B tot B-to-C, van duurzame consumptiegoederen tot fmcg, van food tot non-food, van lokaal tot mondiaal, van MKB tot multinationals – helpt Rijgersberg bedrijven, dienstverleners en instellingen om te groeien. Met gedegen advies en begeleiding op het gebied van strategisch en operationeel management, strategische en operationele sales & marketing, team management, merkstrategieën en veranderingsprocessen, zet Rijgersberg klanten op het spoor van substantiële groei. Groei van omzet, marktaandeel en winstgevendheid, maar ook groei van teams, managers en medewerkers.

Tags

Related Articles

Geef een reactie