Tramper Goes | Mitsubishi Outlander PHEV 2019 Mitsubishi Outlander PHEV 2019
Columns

“Mag ik een order vragen?”

Maandagavond startte voor mij het trainingsseizoen. Na een veelbewogen half jaar en enkele maanden rust was ik benieuwd of ik wederom en nu op mijn nieuwe trainingslocatie (PTK Business Center in Middelburg) weer voldoende interesse zou krijgen voor de ontwikkelingen binnen het verkoopvak en het, volgens mij, daarmee opgebloeide toekomstperspectief voor verkopers. Waar ik in de voorgaande weken nog een slag om de arm hield of de masterclass “New Sales” wel door kon gaan werd steeds duidelijker dat ondanks de vakantieperiode er veel animo is om te leren. Opvallend is dat met name ondernemers de weg naar het PTK Business Center hebben gevonden.

Ik heb ze maandagavond meegenomen in mijn eigen ontwikkeling die op 1 januari 1988 begon met mijn eerste baan als verkoper. Via mijn eigen drijfveren en ervaringen van de jaren ’90 en begin 2000 naar het digitale tijdperk van nu waar verkopers zonder meerwaarde worden ingeruild voor de webshop. We hebben ook vooruit gekeken naar de ongekende en soms ook beangstigende mogelijkheden van wat me met een duur woord “artificial intelligence” noemen. Maar belangrijker nog, hebben we stil gestaan bij de kansen die deze ontwikkelingen bieden. Met name kansen voor verkopers die meer inhoud in hun vak zoeken. Verkopers als Manager van het gehele Klantproces. Een motiverende en enthousiasmerende rol in ecosystemen van partners en klanten waarbinnen met co-creatie innovatieve ontwikkelingen tot stand komen.

Ik was blij verrast toen ik donderdag de PZC open sloeg. De foto. Ik herkende hem meteen. Martin van den Hoek, een jeugdvriend van de middelbare school. Nu directeur bij Vandenende Machinebouw met een sterk staaltje co-creatie: “Urban Garbage Mover”, de laagste vuilnisauto van het land. En daaronder Tim van den Berg. Met de startersdagen van Zeeland Business gaat hij de provinciegrenzen over. In beide gevallen geldt dat door samenwerking met de juiste partners het product dusdanig aantrekkelijk is geworden dat de belangstelling is gewekt.

Bovenstaande bewijst dat juist de ondernemer, de directeur van de MKB onderneming, de belangrijke verkooptaak van Manager van het Klantproces, op zich neemt. Niet gek dus dat ik tijdens de masterclasses juist nieuwe, jonge ondernemers en managers als de meest leergierige kan kenmerken. Niet alleen leergierig maar ook heel praktisch. Hoe kan ik er voor zorgen dat ze echt gaan kopen en ook blijven kopen? Kan ik zomaar naar de order vragen? Is dat niet gek? Wanneer heb ik mijn klant overtuigd? Hou ik altijd die angst voor het niet voldoende hebben van financiële middelen? Geen theoretische beschouwingen maar praktische kennis om te komen tot een succesvolle business. Daar is elke keer weer behoefte aan. Ik heb er vanuit mijn eigen ervaringen invulling aan kunnen geven.

Dat doe ik ook tijdens mijn trainingen. Praktische oplossingen voor de belemmeringen in het verkoopproces. Wil je meer weten? Vraag dan de uitgebreide informatie aan voor de training Sales B2B of de Verkooptraining Detailhandel.

Meer informatie:

Info

 

 

JanWillemNB: Jan-Willem Wisse adviseert, begeleidt en traint ondernemingen, teams en personen naar een succesvolle toekomst. Hij mag zich specialist noemen op het gebied van veranderingen binnen commerciële ondernemingen. Menig gerenommeerde onderneming doet vandaag de dag een beroep op hem om een positieve verandering binnen ondernemingen tot stand te brengen. Zijn uitgangspunt is dat alleen met de juiste attitude van zowel leidinggevenden als medewerkers een succesvolle futureproof onderneming kan worden gewaarborgd. Leer hoe je je klanten en medewerkers kunt delighten. Met de juiste attitude behoud je de focus, neem je de verantwoordelijkheid, creëer je een lerende organisatie waar innovaties vanzelfsprekend zijn. Kortom, dan maak je het onderscheid. Dan ben je futureproof.

Bent u er klaar voor? Gewoon Lekker Leven
Tags
Zeeland Zakelijk wordt mede mogelijk gemaakt door:

Related Articles

Geef een reactie