Columns

Meerwaarde, ergernissen en motivatie

ContactaNL
Ik had vorige week op de beurs ContactNL in Goes alle gelegenheid om in mijn eigen tempo het aangeboden waar in mij op te nemen. Geen verplichtingen, alleen en heel bewust zoekend naar de meerwaarde voor zowel mij persoonlijk als de ondernemingen die ik vertegenwoordig. Zoekend naar het product of de dienstverlening die schuil gaat achter elke stand, of beter gezegd achter elke exposant.

Meerwaarde
Op de website Contacta.nl staat een filmpje van Omroep Zeeland: “Zien of gezien worden”. Alhoewel het filmpje niet echt antwoord op deze vraag geeft, is het wel een relevante vraag voor zowel bezoekers als exposanten. Ga je de beursvloer op als bezoeker zoals boven omschreven: zoekend naar meerwaarde van producten en dienstverlening, of wil jezelf gezien worden? Ik kan de vraag ook aan jou als exposant stellen. Stond je er om gezien te worden, of heb je geprobeerd van meerwaarde te zijn voor elke bezoeker?

Gespeelde interesse
Om bij de bezoekers te blijven. Ik heb nog één ding waar ik mij aan erger: de organisatie heeft er alles aan gedaan om het juiste bezoekersprofiel binnen te halen. De jeugd op woensdagmiddag is verdwenen. Het met boodschappenkarretjes gewapende publiek op jacht naar sleutelhangers, aanstekers, balpennen en welke exotische giveaways je ook kunt verzinnen, ik heb ze al drie jaar niet meer waargenomen. Maar wat schijnbaar onuitroeibaar is, zijn de met het bezoekersprofiel overeenkomende ondernemers die het geld voor 7 m2 ontberen of te gierig zijn, in groepen, aan tafels hangend, bijna samenzwerend visitekaartjes uitwisselend daar waar de koffie of de alcoholische versnapering gratis is. Elke exposant krijgt ze ook op bezoek. De gespeelde interesse in jou en je handel. Ze bellen je binnenkort voor een afspraak.

Motivatie
Het is altijd leuk om de motivatie van exposanten voor deelname te achterhalen. Zeker gezien het feit dat ook ik aan de bak moet om anderen te motiveren voor een proactieve deelname en aanwezigheid in de stand. In die situaties probeer ik de motivatie altijd persoonlijk te maken. Wat zou je doen als je aan het einde van de maand niet je salaris krijgt gestort, de telefoon met opdrachten niet over gaat en je weet dat er ergens in Goes meer dan twintigduizend mensen rondlopen waarbij er misschien enkelen tussen zitten die graag van jouw diensten gebruik willen maken. Zo graag zelfs dat jij hen een factuur mag sturen. Wat zou jij doen als je weet dat er op drie dagen in november meer dan twintigduizend mensen rondlopen die jouw kansen bieden om een jaar lang datgene te doen wat jij leuk vindt.

Business to Culture
Terugkomend op de motivatie van de exposanten is het zien en gezien willen worden de meest voorkomende motivatie. Gelukkig zijn er veel exposanten die zowel aan het zien als het gezien worden een meerwaarde kunnen geven. Meerwaarde door hun aanbod maar vooral meerwaarde om wat ze voor anderen zouden kunnen betekenen.
Zo had ik voor mezelf ook nog een opdracht. De meerwaarde van cultuur voor ondernemingen. Daar wilde ik tijdens de beursdagen achter komen. Of dat nu zo anders zou zijn dan dat wat we de afgelopen jaren zelf hebben ondervonden. Op het Walcherenplein, weggestopt in een hoekje van de Noordzeehal, heb ik ze gevonden. Als we als Walchenaren iets willen promoten, stoppen we het weg in het uiterste hoekje. Voor niemand vindbaar. Ik was er zelf al twee dagen langs gelopen en had een welwillende, volgens mij een vrijwilliger van het Dijk- en Oorlogsmuseum Polderhuis, een echte ‘Wasschappelaer’ nodig die mij de weg wees. Het antwoord kon mij niet worden gegeven. Mevrouw Jikkie van de Zeeuwse Concertzaal, waarom heb ik bij deze naam direct associaties met de Zeeuwse lekkernij welke binnen veel bedrijven als cultuur is gaan gelden? Ze vertelde mij uitgebreid dat ook zij met de andere cultuurinstellingen in Zeeland op zoek naar antwoorden was. De omgekeerde wereld dus. Ik moet nu zelf gaan bedenken welke meerwaarde cultuur voor mijn onderneming kan hebben. De reeds opgehangen gele briefjes van ondernemers kwamen ook niet veel verder dan de door mij in de column Business to Culture afgegeven kwalificaties. Afgezien van het werkelijk prettige gesprek, de uitwisseling van visitekaartjes en de gedane toezegging in een later stadium met elkaar contact te hebben heb ik in ieder geval weer wat geleerd.

Middelpunt
Wanneer we als ondernemers op Walcheren werkelijk een project willen ondersteunen moeten we zo’n project ook een podium willen geven. Bravo voor die ondernemer die zijn stand beschikbaar heeft gesteld maar als wij een sub-item belangrijk vinden moeten we het ook in het middelpunt willen zetten.

JanWillemNB: Jan-Willem Wisse adviseert, begeleidt en traint ondernemingen, teams en personen naar een succesvolle toekomst. Hij mag zich specialist noemen op het gebied van veranderingen binnen commerciële ondernemingen. Menig gerenommeerde onderneming doet vandaag de dag een beroep op hem om een positieve verandering binnen ondernemingen tot stand te brengen. Zijn uitgangspunt is dat alleen met de juiste attitude van zowel leidinggevenden als medewerkers een succesvolle futureproof onderneming kan worden gewaarborgd. Leer hoe je je klanten en medewerkers kunt delighten. Met de juiste attitude behoud je de focus, neem je de verantwoordelijkheid, creëer je een lerende organisatie waar innovaties vanzelfsprekend zijn. Kortom, dan maak je het onderscheid. Dan ben je futureproof.

Tags

Related Articles

Geef een reactie