Columns

“Ondernemen is geen snelweg”

Kansen op succes?

Het is al weer zes (6) maanden geleden dat ik reageerde op zowel door mij als door bijna geheel commercieel coachend en trainend Nederland gebezigde woorden: “Succesvol Ondernemen”. Twee simpele woorden om de verwachting te wekken dat economisch succes voor een ieder die mijn methode volgt, haalbaar is. Het tegendeel is helaas waar. Alle jaren van ontmoetingen, coachen en trainen hebben niet meer opgeleverd dan de conclusie dat ondernemen geen snelweg naar het succes is.

Ondernemen is geen snelweg naar succes

Ondernemen is meer dan uitblinken in je vak. Ondernemen is veel meer dan de slimste zijn. Ondernemen is ook:

  • • de kosten in de hand houden;
  • • altijd zoeken naar het voordeel voor de onderneming;
  • • verkopen;
  • • creativiteit zowel in zaken als inrichting, goederenvervoer, personeelsinvulling als communicatie;
  • • het lef hebben om dingen te doen die onderscheidend zijn. Anders dan anderen.

Kortom, jouw succes van het ondernemen wordt bepaald in de mate waarin jij je (steeds weer) kunt aanpassen aan de steeds sneller op je afkomende (technische) ontwikkelingen, in alle facetten van het ondernemen. Dat is vrij vertaald naar de alom bekende uitspraak van Charles Darwin ……………en je weet over welk tijdperk zijn theorie zich uitstrekt. Dat is geen snelweg ….. dat is overleven.

Wil jij alles bij het oude houden?

Ik kom ze niet meer tegen. Ze reageren ook niet meer op mijn uitnodigingen. Ze klikken op “Unsubscribe” bij de nieuwsbrief. Ik noem ze af en toe gekscherend mijn “hardliners”. Aanhangers van de “ons kent ons” cultuur. “Voor wat, hoort wat” is hun slogan en eerlijk is eerlijk: We hebben geweldige jaren gehad. Maar er is iets veranderd. Iets? Heel de wereld en alle voor ons toegankelijke mogelijkheden zijn veranderd. Dat niet accepteren, omarmen en aanpassen betekent terug naar de omstandigheden van de startende ondernemer. Herinner je het nog? Wil jij terug?

Terug naar de zich ondernemer noemende ploeteraar met de:

  • • De onzekerheid van een werknemer met een 0-uren contract;
  • • De geldzorgen van een chronische gokker;
  • • Het sociale leven van een kluizenaar.

Daarom Masterclasses Ondernemerschap 2020

Juist om te leren aanpassen, te leren accepteren en te leren omgaan met alle op ons afkomende ontwikkelingen en een herbeleving van zorg, onzekerheid en eenzaamheid, die een ontwikkeling in de weg kunnen staan, te voorkomen zijn we gestart. Niet met een nieuw ondernemingsnetwerk om elkaars successen te delen. Niet met een startersbijeenkomst om elkaar te leren kennen. Niet met bijeenkomsten om het succes te benoemen en het grijpbaar te maken. Niet met een ondernemersborrel vol van met elkaar pronkende pauwen.

Wij helpen je verder

Wij zijn op 10 februari 2015 gestart met bijeenkomsten om ondernemers verder te helpen. Verder te helpen in het labyrint van (technologische) ontwikkelingen die de acceptatie van de klant gaan bepalen. Met trots en ik vind (gezien inhoud en presentatie) heel terecht, hebben wij de bijeenkomsten tot masterclasses benoemd. Masterclasses om ondernemers te helpen. Helpen om na te denken hoe zij de toekomst gaan accepteren, omarmen en inzetten. En weet je wat nu leuk is? Het is druk! Aanmeldingen stromen binnen. Ondernemers lopen zonder aanmelding binnen. Er is behoefte. Behoefte aan feitelijke informatie en fysieke informatiebijeenkomsten. Wil jij weten wanneer er weer een masterclass in het kader van Ondernemerschap 2020 is?

Masterclasses in Goes >>

Masterclasses in Middelburg >> 

JanWillemZKNB: Jan-Willem Wisse adviseert, begeleidt en traint ondernemingen, teams en personen naar een succesvolle toekomst. Hij mag zich specialist noemen op het gebied van veranderingen binnen commerciële ondernemingen. Menig gerenommeerde onderneming doet vandaag de dag een beroep op hem om een positieve verandering binnen de onderneming tot stand te brengen. Zijn uitgangspunt is dat alleen met de juiste attitude van zowel leidinggevenden als medewerkers een succesvolle futureproof onderneming kan worden gewaarborgd. Leer hoe je je klanten en medewerkers kunt delighten. Met de juiste attitude behoud je de focus, neem je de verantwoordelijkheid, creëer je een lerende organisatie waar innovaties vanzelfsprekend zijn. Kortom, dan maak je het onderscheid. Dan ben je futureproof.

Tags

Related Articles

Geef een reactie

Check Also

Close