Columns

Opvallen met de hashtag

De laatste keer heeft Eric het gehad over wat minder opvallen door vele berichtgevingen uit te zetten of alleen een aantal mensen de gelegenheid te geven je een “bericht” te sturen. Nu gaan we het juist over het tegenovergestelde hebben. Hoe kan ik opvallen en hoe kan ik zorgen dat anderen mijn berichten gemakkelijk kunnen lezen en/of volgen? Binnen de sociale media hebben we daar een heel gemakkelijk middel voor en het is de hashtag. Zo eenvoudig toe te passen dat hij regelmatig vergeten wordt.

Maar wat is eigenlijk een hashtag? Als je op de sociale encyclopedie Wikipedia gaat kijken, dan lees je het volgende: “Een hashtag is een woord of zin met als prefix het #-leesteken, een woord dus inclusief het hekje als voorvoegsel. Door deze combinatie wordt een bericht eenvoudig gevonden. Hashtags worden gebruikt op verschillende sociale media websites, zoals TwitterFacebook en Google+. Hierbij wordt de hashtag vooral gebruikt als een tag-aanduiding.”

Niet alle platforms worden hier genoemd. Instagram en Pinterest zijn belangrijke platformen voor een hashtag en werken daar zeer prettig.
Een hashtag is eigenlijk niets meer als een filterfunctie. Wanneer je op een woord met een hashtag ervoor klikt dan vind je meerdere andere posts, op welk platform dan ook, met datzelfde woord er in.
Alleen wie bedenkt de hashtags? Dat doen we helemaal zelf. Je mag een heel woord gebruiken maar ook alleen de beginletters van woorden. Je mag er zomaar één bedenken of je gebruikt er eentje die al gebruikt wordt. Dat maakt het gemakkelijk maar ook direct lastig. Wordt jouw hashtag wel herkend?

Zo zijn er een aantal hashtags welke we regelmatig (terug)zien. Dat zijn natuurlijk de zgn. trending topics. Hierbij wordt een woord een aantal keer gebruikt, met een # er voor, en deze kom je regelmatig tegen. De trending topics op een platform zullen elke keer dan anders zijn omdat ze inspelen op wat er gebeurt in Nederland of in de wereld. Zo zijn voetbalwedstrijden best gemakkelijk te volgen. Als je zondagmiddag achter Twitter zit en je tikt bijvoorbeeld #AJAGRO in dan weet je dat je tweets krijgt over de wedstrijd Ajax tegen Groningen.

Een hashtag die je regelmatig tegen zou kunnen komen, is bijvoorbeeld #dtv. Dit staat voor durf te vragen. Als je een vraag hebt dan kan je deze gebruiken. Andere twitteraars weten dan dat je een vraag hebt. Sommige accounts sturen deze dan direct door.
Zo kom je op vrijdag nog wel eens #FF tegen. Dit staat voor Follow Friday. Jij beveelt jouw volgers accounts aan om die ook te gaan volgen. Een soort aanbeveling dus. Maar zo hebben we ook #bzv of #tvoh… enig idee?

Wat kan je er nou mee? Stel, je hebt een symposium. Bedenk dan van te voren een duidelijke en eenvoudige hashtag. We maken even een fictief symposium, het heet Zeeland Zakelijk Goes Digital. Ons advies voor de hashtag zou dan kunnen zijn #ZZGD. In alle posts op alle platformen laat je die dan terugkomen. Je vraagt de bezoekers deze ook te gebruiken. Vooraf kunnen bezoekers elkaar dan al online opzoeken als de hashtag consequent gebruikt wordt.
Tijdens het symposium kunnen de aanwezigen het gebruiken en zo ook gaan filteren wat anderen zeggen over het symposium. Weer een moment om met andere bezoekers in contact te komen. Maar ook mensen van buitenaf kunnen lezen wat er zoal is besproken. Een mooie kans om je event, symposium of andere zaken naar buiten te brengen.

Maar is het altijd prettig? Nee zeker niet. Daar gaan we de volgende keer op in. Op naar vele goede hashtags zullen we maar zeggen.

EJBos150x1§50NB: Ernst Jan Bos zet zich graag samen met u in om van Social een business generator te maken. “Ik adem en leef Social Media. En nu we toch persoonlijk worden… ik hou van een goed glas wijn en lekker wandelen.”

.

Tags

Related Articles

Geef een reactie