Tramper Goes | Mitsubishi Outlander PHEV 2019 Mitsubishi Outlander PHEV 2019
Columns

Snapchat, er mee aan de slag of niet?

We leven in een visuele wereld. Zeker de jongeren zijn niet anders meer gewend. Het lezen van lange verslagen of nieuwsberichten doen ze eigenlijk niet meer. Ze kijken liever naar foto’s of andere zaken. Vraag aan de jeugd en jongeren of ze het sociale platform Snapchat gebruiken en velen zullen ja zeggen. Als je het aan de wat ouderen onder ons vraagt dan zullen ze veelal ontkennend reageren. Vaak kennen ze het niet eens.

We willen met deze column jullie niet aan de Snapchat helpen of zetten maar wel een inzicht geven in wat het is, wat het kan en hoe het werkt. Dan mag je zelf besluiten of je met het verslavende platform aan de gang gaat of niet.

Wat is Snapchat eigenlijk? Conform Wikipedia is het een mobiele fotoberichten en multimedia applicatie. Kijken we op de website van Snapchat zelf dan staat daar een mooiere omschrijving.

Snap Inc. is een camerabedrijf.

Wij geloven dat het opnieuw uitvinden van de camera onze grootste mogelijkheid is om de manier waarop mensen leven en communiceren te verbeteren.

Onze producten geven mensen de gelegenheid om zichzelf uit te drukken, om in het moment te leven en om samen plezier te hebben.

Dit is een hele bijzondere omschrijving maar het geeft wel exact aan waar het voor staat. En dan nog bedenkend dat het opgezet is als een berichten applicatie. Ze kwamen er achter dat de combinatie van visuele berichten en teksten of andere tekens vele malen sterker was dan alleen berichten.

Maar Snapchat onderscheidt zich ook in een ander aspect. De berichten die je verstuurd, blijven voor de lezers maar een aantal seconden beschikbaar. Maximaal 10 seconden zijn ze zichtbaar en dan zullen ze weer verdwijnen. Je kan dus ook niet terugkijken zoals bij alle andere platformen in een timeline.
Je verstuurt je foto’s of video’s naar vrienden die je hebt toegevoegd. Je stuurt ze dus “persoonlijk” een visueel berichtje. Zij krijgen daar een berichtje van en dan kunnen ze kijken, voor zolang jij hebt ingesteld dat ze kunnen kijken.

Een ander erg belangrijk kenmerk van Snapchat is het bewerken van de foto’s en of video’s. Je kan heel veel zaken toevoegen door het gebruik van zeer bijzondere filters. Je kan de foto voorzien van een soort tekening, emoji’s toevoegen en nog veel meer. Eigenlijk veel te veel om hier op te noemen. Maar dat is nou juist iets wat de jongeren zo leuk vinden. Dit is een platform wat gemaakt is voor het hier en nu en is erg persoonlijk. Jij maakt van een foto of video wat jij wilt. En dat maakt het voor velen onder ons juist onprofessioneel. Alleen dat is al een stevige discussie waard. Velen zijn gewend zeer professionele foto’s te schieten en deze na verloop van tijd te gebruiken. De gebruikers van Snapchat willen nu weten en zien wat er aan de hand is en wat je je volgers wil vertellen op de manier die je zelf leuk vindt. Hier een voorbeeld van een “snap”, zoals je een post noemt bij Snapchat.

Snap1

Er is echter veel meer om te vertellen van Snapchat. De volgende keer nemen we jullie mee in een paar van de mogelijkheden. En we zullen een aantal voorbeelden laten zien hoe bedrijven er succevol gebruik van gemaakt hebben. Nu kan je jezelf afvragen moet ik hier veel tijd in gaan steken? Dat is en blijft een lastige vraag. Eén ding wat je jezelf moet afvragen is of je doelgroep er op zit en jouw nieuwtjes, feitjes en andere zaken graag op die manier zou willen zien. En een tip: de doelgroep hierbij zijn niet alleen maar de jongeren van 10 tot 18 maar deze gaat verder.

Onderstaande grafiek geeft aan dat de grootste doelgroep zit tussen de 18 – 24 jaar. Gevolgd door de 25 – 34 jarigen. Eigenlijk best wel verrassend toch?

Snap2

Bedenk dus heel goed als je visuele middelen in wilt zetten bij een doelgroep tussen de 18 en 34 jaar of Facebook dan wel de juiste en enige manier is. Toch maar eens nadenken over Snapchat.

Een andere beroemde vraag is, “is het nou leuk?” Daarover verschillen de meningen natuurlijk heel erg. Je komt erg leuke dingen tegen maar ook vreselijke dingen.
Het draait bij Snapchat om het hier en nu die op een eigen manier gebracht wordt. Als dat je als bedrijf wel ligt, en je doelgroep bevindt zich in de genoemde leeftijd, laat het dan niet zo maar links liggen.

Wij wensen jullie gelukkige en gezellige kerstdagen en een gezond en succesvol 2017!

EJBos150x1§50NB: Ernst Jan Bos zet zich graag samen met u in om van Social een business generator te maken. “Ik adem en leef Social Media. En nu we toch persoonlijk worden… ik hou van een goed glas wijn en lekker wandelen.”.

.

Bent u er klaar voor? Gewoon Lekker Leven
Tags
Zeeland Zakelijk wordt mede mogelijk gemaakt door:
<

Related Articles

Geef een reactie