Tramper Goes | Mitsubishi Outlander PHEV 2019 Mitsubishi Outlander PHEV 2019
Columns

Spreken we elkaar ook eens online?

Als we elkaar in real life tegenkomen en niets zeggen tegen elkaar dan zeggen we dat we een slechte conversatie gehad hebben. Sturen we per post een communicatie dan kunnen we maar weinig converseren of we moeten nabellen. Hebben we een website waarop gereageerd kan worden dan is de conversatiemogelijkheid al weer duidelijk groter. Via de sociale media kanalen is de kans het grootst dat we met een klant of een prospect een conversatie aan kunnen gaan. Juist daar zit één van de allerbelangrijkste kenmerken van de sociale kanalen. We kunnen zo maar een conversatie aangaan.

In de voorgaande blogs zijn content en context besproken. Twee zeer belangrijke aspecten om met iemand in contact te komen. En als ik het contact heb, is het goed een conversatie aan te gaan. Als we niets zeggen tegen elkaar gebeurt er ook echt weinig. En als we gaan verkopen is ons geleerd goed naar de probleemstelling van de andere partij te luisteren en dat zo te vertalen dat onze producten en/of diensten daar het beste antwoord op bieden. Om dat laatste te gaan bereiken moeten wij gaan praten. En op een dusdanige manier dat de andere partij onze antwoorden zeer prettig vindt en eigenlijk wel direct tot koop over zou willen gaan.
De praktijk is echter heel anders. We storten vaak een vloed aan informatie over de andere partij heen en we zorgen ervoor dat alle plussen goed naar voren komen. Maar zit die partij daar op te wachten? Veelal niet. Dus werken we ons eigenlijk veel meer in de nesten dan dat we helpen.

Online zien we veel hetzelfde gebeuren. We staan veelal bij Social Media in de zend-modus. We plaatsen één maal per periode een berichtje en daar laten we het bij. We zeggen dan dat je heel erg veel kansen op een conversatie laat liggen. Juist de sociale media kanalen zijn daar uitermate geschikt voor. Je kan ongevraagd zo met iemand in contact komen door te reageren op een post, tweet of foto op Instagram. Hoe gemakkelijk kan het zijn tegenwoordig. Waar we eerder mensen moesten bellen, cold calling, om een afspraak te krijgen, is dat tegenwoordig eigenlijk niet eens meer nodig. We kunnen via de sociale kanalen met de persoon in contact komen.

EJBquote

In real life begint het veelal met oogcontact. Op Social is het eigenlijk niet anders. Ik zie de gewenste persoon iets plaatsen op een platform. Ik kan én mag gaan reageren. Alleen: reageer nou niet direct als die beroemde verkopers om gelijk een afspraak te maken. De kans dat je dat gaat lukken is niet groot. Kom eens in contact, praat eens over de foto of de post. Gewoon praten is heel menselijk en veelal de eerste stap in het aangaan van een conversatie met iemand.

Nu ga je stap voor stap erachter zien te komen waarmee je de andere persoon kan helpen. Inmiddels heb je je content al klaar natuurlijk. Want vragen oplossen zonder er direct iets tegenover te zetten, wordt als zeer waardevol ervaren. Jij hebt immers kennis en de andere partij veelal een latente vraag. Door zo content, context (weten in welke fase van de koop de potentiële klant zit) en de conversatie op elkaar aan te laten sluiten, is de kans het grootst dat het gaat leiden tot resultaat. Alleen gun het veelal wel even tijd. Als je tijdens een date al direct vraagt om te gaan trouwen is de kans op succes ook niet groot.

Zo merk je dat conversatie, zowel in real life maar ook zeker via de sociale media, echt essentieel is. Niets zeggen of niets uitlokken om te zeggen werkt niet. Dan wordt het alleen maar het beroemde zenden en komen we eigenlijk niets verder.
Maar converseren is meer dan alleen maar antwoorden geven. Het is ook een menselijke kant laten zien. Dat vindt de andere partij vaak erg prettig want zo leer je elkaar alleen maar beter kennen. En denk nou niet dat dat niets met zakendoen te maken heeft, maar denk dan maar even aan het principe van geen B2B of B2C maar Human to Human. En als ik interesse in die mens krijg, zal de conversatie alleen maar prettiger verlopen.
Hou dus de conversatie gaande door leuk, spannend, waardevol en intrigerend te zijn.

In de volgende serie zullen we het eens gaan hebben over Snapchat. Het meest populaire platform onder jongeren. Heeft het voor bedrijven ook kansen? Blijf ons volgen en je weet het!

EJBos150x1§50NB: Ernst Jan Bos zet zich graag samen met u in om van Social een business generator te maken. “Ik adem en leef Social Media. En nu we toch persoonlijk worden… ik hou van een goed glas wijn en lekker wandelen.”.

Bent u er klaar voor? Gewoon Lekker Leven
Tags
Zeeland Zakelijk wordt mede mogelijk gemaakt door:
https://www.zeelandzakelijk.nl/business-directory/6615/habo-allemekinders-hoveniers/

Related Articles

Geef een reactie

Check Also

Close