Tramper Goes | Mitsubishi Outlander PHEV 2019 Mitsubishi Outlander PHEV 2019
Columns

Vuist tegen malaise in Retail

Kaalslag en halfslachtige oplossingen

Winkelleegstand, dode winkelstraten, minder aantrekkelijke binnensteden. En dan hebben we waarschijnlijk de laatste klap nog niet eens gehad. Gaan we daarop wachten en blijven we discussiëren? Gezien de omvang van de kaalslag in de winkelstraten is er is niets mis met alle aandacht. Er is echter wel iets mis als je tot op heden niet verder komt dan halfslachtige oplossingen als ‘vrij parkeren’ of ‘verruimde openingstijden’.

Falende acties (halfslachtige oplossingen) tegen winkelleegstand zijn indicatie voor het niet accepteren van verandering.

Vanaf 2013 schreef ik herhaaldelijk over heersende opvattingen en in mijn ogen vaak misvattingen bij politiek, overheid, grootwinkelbedrijf en de plaatselijke retailer. Over oorzaken en aanpak van wat we nu noemen: de kaalslag in de winkelstraat. Tijdens masterclasses Retail 2020 in het voorjaar van 2015 sprak ik over de kansloze missie van V&D. En niet om gelijk te krijgen, maar we hebben de laatste maanden veel kansloze missies gezien. Ik heb me altijd verbaasd over de in mijn ogen lakse houding van veel (gelukkig niet alle) retailers. Een houding van: ‘het zal mijn tijd wel duren’.

Veel meningen weinig oplossingen

Ook ik lees alle artikelen in dag- en, weekbladen. Alle artikelen van Retailnews.nl komen automatisch met RSS op mijn beeldscherm. Wat zijn er in Nederland veel experts. Experts die de vinger op de zere plek leggen. Experts die diep naar oorzaken graven. Onderzoekbureaus die ons vertellen hoe erg het is. En wat zelfs voorbij komt: duurbetaalde columnisten die ons vertellen hoe blij we moeten zijn met de ondergang van het grootwinkelbedrijf komen voorbij. Maar echte oplossingen?

Accepteer en verander

Accepteer dat we leven in een steeds weer en steeds sneller veranderende wereld waar de consument bepaalt. Voor de toekomst staan in Retailland twee dingen vast. Ten eerste zullen offline en online volledig zijn geïntegreerd. Ten tweede zal ‘de winkelstraat’ in de toekomst anders ogen, maar wel met vertrouwde elementen. Er zullen spannende winkelgebieden ontstaan met een nieuwe manier van kopen. Een winkelstraat waar de consument zijn digitaal
JWWRetail1aangekochte producten ophaalt, bekijkt of online bestelt.

Benieuwd wat volledige integratie van off- en online betekent en hoe de customer journey van jouw klanten er in 2030 uit ziet? Klik op de afbeelding:

Gebruik scenario’s

Je hoeft niet alles zelf te bedenken. Met o.a. bovenstaand veranderend consumentengedrag in het achterhoofd heeft ‘Shopping Tomorrow’ vier (4) scenario’s uitgeschreven voor stedelijke winkelgebieden in 2030.

Ontwikkelde scenario’s voor Retail in 2030

JWWretail2
Bron: Shopping Tomorrow

De toekomst van kleine en middelgrote steden in Nederland zit vol uitdagingen. Het daadwerkelijk aan de slag gaan met één van of meerdere bovenstaande scenario’s is een uitdaging. Voor veel binnensteden zal met name ‘Experience City’ een scenario zijn dat ingevuld moet worden. In dit scenario gaat men ervan uit dat winkelen in 2030 een totaal beleving is met veel entertainment. Hierbij moet wel opgemerkt worden dat entertainment geen vrijbrief is voor allerlei festivals en kermisattracties maar gelieerd dient te zijn aan de identiteit en de cultuur van de stad. Interessant is om nog eens de column van Marco Evenhuis van april 2015 te lezen.

Experience City

Het gaat te ver om op deze plaats het gehele scenario te bespreken. Natuurlijk zijn op dit scenario allerlei varianten te bedenken. Elke stad vereist een eigen unieke aanpak. In het algemeen kunnen we stellen dat binnensteden moeten verrassen en consumenten moeten graag blijven komen. Winkels zijn essentieel maar de binnenstad als geheel moet aantrekkelijk zijn. Juist andere functies, en zeker horeca en cultuur, zijn nodig om de binnenstad aantrekkelijk te maken. Wil je werkelijk aan de slag en een vuist maken tegen de malaise in jouw binnenstad of winkelcentrum? Laat je leiden door wat jouw consumenten beweegt en let op de consequenties voor alle betrokkenen. Ik heb het voor je op een rijtje gezet.

Experience City: Key-trends in consumentengedrag:

Consument

  • Consument gebruikt alle technologische mogelijkheden;
  • Consument koopt altijd en overal;
  • Consument eist persoonlijke aandacht;
  • Consument kiest op grond van beleving voor winkelgebied. (concurrentie tussen steden)

Experience City: Consequenties voor betrokkenen:

Stedelijk winkelgebied

  • De binnenstad wordt als het ware één grote belevingswereld;
  • Vermenging van functies: winkelen, horeca, cultuur en recreatie.

Retailer/ondernemer

  • Samenwerking is essentieel;
  • Retailer faciliteert customer journey zowel fysiek als online.

Gemeente

  • Managen van de gevolgen bij omliggende gemeenten;
  • Regierol voor faciliteren van samenwerking.

Vastgoedeigenaar/investeerder

  • Focus op merkwaarde en uitstraling van het winkelgebied;
  • Bieden totaal experience, dus niet alleen Retail vastgoed.

Ga aan de slag

  1. Accepteer dat we leven in een steeds veranderende wereld waar de consument bepaalt;
  2. Ga nadenken over andere bestemmingsplannen en laat je niet leiden door de waan van de dag;
  3. Ga technologie inzetten om de klant centraal te zetten;
  4. Ga samenwerken: retail-horeca-cultuur-recreatie-overheid-vastgoed.

Wacht niet op dikke nota’s en rapporten. Maak samen een vuist. Je kan vandaag nog beginnen.

 

 

JanWillemJan-Willem Wisse werkt elke dag met ondernemers, management-, sales en ontwikkelteams aan betere resultaten en helpt bij het implementeren van de hedendaagse en toekomstige ontwikkelingen in het strategische beleid binnen MKB en Retail. Hij is ervan overtuigd dat leren in de meest brede zin van het woord een wezenlijke bijdrage levert aan het succes van ondernemingen. Voor MKB en Retail ondernemingen heeft hij tools ontwikkeld waarbinnen ook kleine ondernemingen betaalbaar antwoord kunnen geven op wereldwijde trends en daarmee kunnen werken aan hun onderscheidende waarde ten opzichte van de concurrentie. Hij is actief bij het daadwerkelijk ontwikkelen en realiseren van totaaloplossingen als antwoorden op wereldwijde trends voor overheden, winkelcentra, Retail ondernemingen en het MKB. Als interim-directeur bij een particulier onderwijsinstituut gaf hij vorm aan een nieuwe focus en doelstelling op het snijvlak van innovatie, onderwijs, arbeidsmarkt en ondernemerschap.

Bent u er klaar voor? Gewoon Lekker Leven
Tags
Zeeland Zakelijk wordt mede mogelijk gemaakt door:
https://www.zeelandzakelijk.nl/business-directory/6615/habo-allemekinders-hoveniers/

Related Articles

Geef een reactie

Check Also

Close