Tramper Goes | Mitsubishi Outlander PHEV 2019 Mitsubishi Outlander PHEV 2019
Columns

Wat is nou (goede) content?

De afgelopen columns hebben we het over statistieken binnen Social Media kanalen gehad. Om je als bedrijf te laten zien én ervoor zorgen dat je betere statistieken krijgt, is het belangrijk om de juiste content voor jouw doelgroep te maken. Maar wat is nou precies contentmarketing? Wikipedia geeft de volgende definitie voor contentmarketing: “Contentmarketing omvat alle soorten marketing waarbij ‘content’ – inhoud of informatie voor de consument – wordt gemaakt en verspreid. Die content kan zowel tekstueel als audiovisueel zijn, gaande van nieuws- en blogberichten over casestudy’s en handleidingen tot video’s en infographics.”

Alleen dan blijft de vraag wat nou goede content is? Het is een vraag waar vele bedrijven maar ook marketeers mee worstelen. De meeste mensen zijn continu met luisteren, lezen, kijken, communiceren, aan het internetten of met andere Social Media vormen bezig. Het aanbod van content is zo enorm dat een goed én opvallend stukje content maken niet gemakkelijk is. Ten eerste moet je zien op te vallen en ten tweede moet het ook waarde voor de lezer of gebruiker/consument hebben. Door relevant en van toegevoegde waarde te zijn val je al meer op.

Misschien herkennen we het maar al te goed. Op een website beginnen te lezen en al bij de derde zin de aandacht die verslapt. Dan kan het product aan alle wensen en eisen voldoen die we hebben maar de informatie is ronduit slecht. Vaak zijn het de beroemde praatjes van “kijk eens hoe goed we zijn” of “kijk ons nou eens in dat mooie pand zitten”. Deze praatjes hebben dan ook voor een koper van jouw product of dienst veelal geen waarde. Een gemiste kans waardoor de (ver)koop van iets doorgaat alleen maar kleiner wordt. Daarnaast is het ook een verkeerde manier van aandacht besteden aan de SEO en/of SEA (de zoekmachinemarketing). Want zeg nou zelf… zoek jij wel eens op pagina 6 van Google? Als je graag gezien wilt worden als dé specialist op jouw vakgebied is het staan op pagina één eigenlijk een must.

Dat begint tegenwoordig ook met een goede aanwezigheid op de verschillende Social Media kanalen. Type maar een naam in van iemand waar je graag zaken mee wilt doen. Via Google kom je dan vaak eerst de sociale kanalen tegen waar iemand op actief is. Dus wil je vindbaar zijn, dan is een goede aanwezigheid daarop ook zeer wenselijk. Maar we hebben het nog steeds niet over het begrip content gehad. Of het nu op de Social Media kanalen is of op jullie eigen website. Wat is nou goede content?

Bij goede content gaat het vooral om het boeien en binden. Mensen willen de conversatie met bedrijven aangaan. Hierbij wordt de interactie, reactie en de dialoog bedoeld. Doordat het je als lezer boeit, wil je alleen nog maar meer van iemand anders (zijn bedrijf) weten. Geïntrigeerd raken door zaken die je nog niet wist, die je raken of antwoord krijgen op onbeantwoorde vragen. Kortom: je vindt het leuk en prettig om dat te lezen. Uiteindelijk, laten we zeggen door het resultaat van boeien, wordt het binden. Als je zaken leest of ziet die je leuk vindt, ontstaat er een soort binding. Je wilt dan alleen maar meer zien en te weten komen.
Om jullie een voorbeeld te geven wat mij boeit en bindt, is er de beroemde Sinterklaas video van Coolblue. Hier is de link op YouTube. Coolblue had naar buiten gebracht dat ze overgenomen zouden worden. Een overname door een Spaanse partij. De CEO, Pieter, van Coolblue trad naar buiten en deed dat dus via deze video. Kijk maar eens en ik ben er van overtuigd dat je een glimlach op je gezicht krijgt…
Met dit leuke en uniek stukje content heeft het bedrijf erg veel aandacht gekregen. En zeg nou zelf: met ruim 120.000 views is de verspreiding ook nog niet zo gek te noemen. En via de andere Social Media kanalen was de verspreiding nog vele malen groter. Een voorbeeld van een mooi stukje content wat mensen weet te boeien en te binden. Kunnen we dat zelf ook allemaal? Nee, want niet iedereen heeft de beschikbare budgetten zoals Coolblue hiervoor. Maar we kunnen er wel van leren.

Als slot heb ik toch nog een aantal vragen voor jullie. Wanneer hebben jullie voor het laatst een whitepaper over jullie product of dienst gemaakt? Wanneer was de laatste foto uit de praktijk over een probleem met een machine en de oplossing erbij? Wanneer is er voor het laatst een live video gemaakt tijdens de pauze? Wanneer is de laatste blog geschreven over de visie van de CEO of directeur over de markt? Wanneer is er voor het laatst met klanten gesproken en daaruit ontleed dat er eigenlijk vele vragen over de diensten onbeantwoord zijn? Dit zijn zo maar een aantal vragen over welke content er mogelijk is. Daar zullen we bij de volgende blogs over content zeker nog een keer op ingaan.

Wij zullen dan o.a. het 3C-model van content gaan behandelen. Deze zijn Consistentie, Context en Conversatie. Per blog pakken we een onderdeel beet om jullie mee te nemen in een wereld van hele andere content als dat we gewend zijn. Content om te boeien en te binden!

 

EricEEric Eversdijk wil zijn passie voor én over Social Media graag op u overbrengen. “Het is veel meer dan alleen een mediakanaal. Door eigen ervaringen heb ik dat wel ingezien. Zelf werk ik graag visueel en hou van het goede leven.”

 

Bent u er klaar voor? Gewoon Lekker Leven
Tags
Zeeland Zakelijk wordt mede mogelijk gemaakt door:Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 1)

Related Articles

Geef een reactie