Columns

“Winkelleegstand en verandering”

Terecht meer aandacht

Winkelleegstand. Hoe lang gaan we nog discussiëren? Ik heb zomaar wat gegoogeld. Chronologisch geeft dat over de afgelopen jaren een beeld van dat er per jaar meer aandacht voor het probleem is. Er is niets mis met de meer-aandacht, gezien de omvang van het probleem. Er is echter wel iets mis als je door de jaren heen een constante stijging van leegstand ziet en jaar in jaar uit dezelfde (re)acties leest.

 Falende acties tegen winkelleegstand zijn indicatie voor (niet)acceptatie van verandering.

Falende acties tegen winkelleegstand zijn indicatie voor (niet)acceptatie van verandering.

Waar in 2010 door Locatus (onafhankelijke bron op het gebied van winkelinformatie in de Benelux) al een verontrustende winkelleegstand van 16 % voor Vlissingen-Centrum werd gesignaleerd, worden we deze week geconfronteerd met een onderzoek van Omroep Zeeland, waarin een winkelleegstand van 20% voor Vlissingen en Terneuzen en een leegstand van 25% voor Tholen wordt geturfd. Ik heb nog even de regiorapportage van de FGH Bank opgezocht omdat leegstaande winkelvloeroppervlakte wel eens een ander percentage kan geven maar ook hier: In Vlissingen stond in 2014 15.000 m2 van de beschikbare 78.700 m2 leeg. Is dus 19%. In Terneuzen ligt het anders. Volgens de regiorapportage van de FGH Bank stond daar ‘slechts’ 15.100 m2 van de beschikbare 123.300 m2 leeg. Dat zou maar ruim 12% leegstand betekenen. Er is echter een groot verschil. In het onderzoek van Omroep Zeeland gaat het, denk ik, alleen om de kern Terneuzen terwijl in de regiorapportage van de FGH Bank, gezien de opgave van het aantal inwoners, alle kernen zijn opgenomen. Wat Tholen-stad betreft ben ik enigszins geschokt. Ik herinner mij nog een krantenbericht in BNDeStem van 7 juni 2012: ‘Thoolse aanpak leegstand is succes’. Wat is daar de afgelopen jaren gebeurt?

Overheidsoplossingen kosten geld

Wat mij door de jaren heen heeft bevreemd, is het zich continue beroepen op de helpende hand van de overheid. Natuurlijk heeft zowel de gemeente als de provincie een verantwoordelijkheid als het gaat om wonen, werken en de leefbaarheid. Alleen volgens mij niet meer dan voorwaardenscheppend en zeker niet zoals Minister Kamp dit voorjaar met een Masterplan met meer dan 50 maatregelen, waar vervolgens horeca en retail onderling over gaan bakkeleien, een zak geld van 40 miljoen Euro en een (om)scholingsaanbod voor alle 775.000 medewerkers in de detailhandel. Natuurlijk vind ik het fijn dat er een enorme pot met geld beschikbaar wordt gesteld voor leningen aan winkeliers. En natuurlijk, zeker ik, ben blij dat de minister initiatief neemt met noodzakelijke (om)scholing. Ik vraag mij alleen af wat er in werkelijkheid bij de winkeliers in het winkelcentrum gebeurt. Gemakkelijker geld lenen is fijn. Maar wat gebeurt er met het geld? Het gemeentebestuur van Roosendaal heeft in 2013 100K uitgetrokken voor een onderzoek en advies van Riek Bakker. Talloze rapporten en beleidsnotities zijn sinds 2007 aan het plan van Riek Bakker voorafgegaan. Maar alle liepen stuk op gebrek aan geld, daadkracht en op tegenstrijdige belangen. Niets hielp en de leegstand liep op tot 16% van het totale winkelvloeroppervlak. Dan maar een ton voor een advies bedachten ze in Roosendaal. En de kosten voor uitvoering? 100 miljoen. Ik vraag je in alle eerlijkheid af in welke wereld Riek Bakker en haar volgers leven.

We leven in een nieuwe tijd

Dat we naar compactere winkelcentra toe moeten en moeten inkrimpen op het winkelvloeroppervlak bepleit ik al jaren. Maar, een door de overheid en stedenbouwkundigen afgedwongen invulling van winkelcentra, binnensteden en shoppingcentra is kansloos. Dan ontkennen we keihard de wereld waarin we leven. Dan accepteren we dus niet de veranderingen als gevolg van met name technologische ontwikkelingen. Dan ontkennen we de veranderingen in het consumentengedrag van vandaag. En geloof mij. We staan nog maar aan het begin. De consument van vandaag zal zich niet laten sturen naar jouw met veel zorg samengestelde winkelaanbod. De consument van vandaag kiest op andere gronden. De consument van vandaag kiest op basis van wat hij of zij thuis en op internet niet kan krijgen. De rol van jouw winkel en ook het gehele centrum zal een andere rol zijn dan die in het verleden. Het is geen plaats waar aankopen gedaan worden, dat kan online veel gemakkelijker. De winkel en het winkelcentrum worden ontmoetingspunt. Ontmoetingspunt met de klant, ontmoetingspunt voor leden van je community. Daar kan de klant de voordelen ondervinden, beleven, service ontvangen en inspiratie tot aankoop doen. Daar zijn medewerkers voor nodig die invulling kunnen geven aan een perfecte klantbeleving. Klanten zullen naar dat winkelcentrum en de winkels komen als het bezoek een aanvulling of misschien zelfs een verrijking van hun tijdsbesteding is. Kennen we onze klanten, onze stadsbezoeker op die manier? Of werken we nog steeds vanuit een oude kruideniersgedachte?

Wat zoekt onze klant?

Door een compacter winkelcentrum en halvering van het winkelvloeroppervlak komen er niet meer klanten. Ik denk dat elke winkelier zich wel eens mag afvragen waarom wordt de binnenstad vandaag bezocht? Waar zijn onze klanten, stadsbezoekers of gasten naar op zoek? Ga geen lege etalages vullen om een betere indruk achter te laten. Dat is nep. Valt op en is eigenlijk een bewijs voor je onbetrouwbaarheid. (Je beter voor doen dan je bent.) Span je liever in om van je winkelcentrum een ontmoetingsplaats te maken. Een community van gelijkgezinden met een aanbod wat kenmerkend is voor je stad en bezorg je klant een onvergetelijke tijd. Gemeenten kunnen daarvoor voorwaardenscheppend beleid maken. Ik heb het al wel eens eerder genoemd: ‘Een holistisch beleid’ voor de binnenstad. Eén integraal beleid voor de sectoren detailhandel, horeca, cultuur, evenementen en toerisme.

Samenwerken noodzakelijk voor uitmuntende gastbeleving

Daar is geen 100 miljoen maar een andere mindset voor nodig. Ondanks veel beschikbare Euro’s stuitte Riek Bakker ook op de altijd weer voorkomende problemen. ‘Het was doffe ellende’, zegt ze er zelf over. ‘Iedereen zat op iedereen te hakken. Vastgoedpartijen gaven elkaar of de gemeente de schuld, winkeliers klaagden dat ze van de gemeente niks mochten, bewoners waren boos dat de winkels zo vroeg dicht gingen; het hield niet op.’ Toch is samenwerking juist nu nodig. Partijen moeten elkaar vinden, met elkaar samenwerken. Samen bedenken hoe klanten bediend moeten worden. Dat vereist een ander gedrag dan wat de winkelier van oudsher laat zien. Dan ben ik op zoek naar samenwerkende partners die gebruik maken van elkaars kwaliteiten om klanten/gasten te ontvangen. Niet ieder voor zich, maar elkaar aanvullend, voor een beter resultaat. Natuurlijk moet er dan nog veel gebeuren. En natuurlijk kost dat Euro’s. Maar voor een kloppend stadshart, wat bruist met ondernemers die van elk bezoek een werkelijk feest maken, heb je mensen nodig die werkelijk houden van mensen. Die daadwerkelijk weten wat gastbeleving is.

Laten we daar eens zelf beginnen. Niet gelijk mekkeren over parkeergelden. Niet direct vragen over verruiming van openingstijden. Laten we met zijn allen eerst eens afvragen wat de bezoeker aan onze binnenstad zoekt. Wat wil de bezoeker beleven, ervaren op het gebied waarin jouw stad uniek is. Heb je daar een antwoord op dan is de volgende stap al een stuk gemakkelijker. Maar zet de eerste stap: Accepteer dat we leven in een veranderde wereld waar de consument bepaalt. Ga met je collega’s op ontdekkingstocht en verbaas je over de mogelijkheden die de veranderde consumenten van vandaag en morgen je bieden.

Ook dit najaar besteed ik, naast de trainingen verkoop/klantenbehandeling in de detailhandel, in een aantal masterclasses aandacht aan het omgaan met de veranderde consument en de invloed van wereldwijde trends en ontwikkelingen op ondernemen.

De masterclasses zijn gratis. Hou de website in de gaten of abonneer je op de nieuwsbrief van Jan Willem Wisse als je op de hoogte wilt blijven van data en tijdstippen. 

JanWillemNB: Jan-Willem Wisse adviseert, begeleidt en traint ondernemingen, teams en personen naar een succesvolle toekomst. Hij mag zich specialist noemen op het gebied van veranderingen binnen commerciële ondernemingen. Menig gerenommeerde onderneming doet vandaag de dag een beroep op hem om een positieve verandering binnen ondernemingen tot stand te brengen. Zijn uitgangspunt is dat alleen met de juiste attitude van zowel leidinggevenden als medewerkers een succesvolle futureproof onderneming kan worden gewaarborgd. Leer hoe je je klanten en medewerkers kunt delighten. Met de juiste attitude behoud je de focus, neem je de verantwoordelijkheid, creëer je een lerende organisatie waar innovaties vanzelfsprekend zijn. Kortom, dan maak je het onderscheid. Dan ben je futureproof.

Tags

Related Articles

Geef een reactie

Check Also

Close