Tramper Goes | Mitsubishi Outlander PHEV 2019 Mitsubishi Outlander PHEV 2019
Columns

‘Zeeuwse klei’

Als marketeer hou ik me graag en intensief op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen op mijn vakgebied. Learning all the time, dat houdt nooit op. Al heb je 20, 30 of 50 jaar ervaring, je moet je blijven door ontwikkelen. En als marketeer en ondernemer ontkom je natuurlijk niet aan het bijhouden van ontwikkelingen op digitaal vlak. Geweldig. Maar hoe relevant en noodzakelijk ook, ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat we daarin af en toe een beetje doorslaan. Marketeers zijn over het algemeen zeer bedreven in het verzinnen van prachtige nieuwe termen voor iets wat helemaal niet nieuw is, maar een geëvolueerde versie van wat allang bestond. Neem nou ‘multichannel marketing’. Prachtig. We moeten gaan verkopen via meerdere kanalen, waar online er een van is. Maar dat verkopen via meerdere kanalen, doen we dat al niet honderd jaar? Toevallig is daar in de laatste 10-15 jaar een digitaal kanaal bijgekomen. En natuurlijk brengt dat een nieuwe dynamiek met zich mee, een andere benadering en bewerking van klanten en consumenten, een andere benadering met betrekking tot logistiek (of supply chain management?), etcetera. Maar laten we nu niet doen of daarmee het wezen van marketing ineens veranderd is. Marketing is het doorgronden van de behoeften en het gedrag van je klant, je consument en het ontwikkelen van een strategie om daar op een winstgevende manier op in te spelen. Het ontwikkelen van een strategie om jouw product of dienst bij die klant of consument te krijgen is een (wezenlijk) onderdeel van marketing. Je maakt distributiekeuzes. En bij die keuzes is de digitale optie toegevoegd. Maar er zijn nog wat andere opties ook, hoor. Het zijn middelen om je strategie uit te voeren.

Het gaat allemaal sneller, dynamischer, en we nemen via nog meer kanalen boodschappen waar, maar om nu omnichannel marketing te verheffen tot dé nieuwe marketingstrategie ‘omdat er nu consumenten zijn die een afgestemde ervaring vereisen’, dat gaat me een tikkie te ver.

Een tijd terug las ik een artikel van een e-commerce expert waarin stond dat we nu van multichannel naar omnichannel marketing aan het ontwikkelen zijn. Omnichannel. Ook prachtig. Volgens de schrijver is omnichannel ‘de geëvolueerde variant van multichannel’ en is het ‘een nieuwe manier van kijken’. De focus zou worden verlegd van verkoop via verschillende kanalen naar ‘een afgestemde ervaring voor de klant’. Die consument zou nu via verschillende kanalen in aanraking komen met het merk of je bedrijf. En dus moet je nu extra aandacht gaan geven aan een integrale marketing benadering. Sorry hoor, maar wat is hier nieuw aan? 40 jaar geleden, toen hadden we nog niet eens een PC thuis staan, werden consumenten al via verschillende kanalen geconfronteerd met een merk of bedrijf en was een integrale benadering net zo belangrijk. Op TV, in de papieren krant, op de radio, met een reclamebord, door een brief die de postbode net in je brievenbus had gedaan, elke dag werd je via verschillende kanalen geconfronteerd met bedrijven en merken. Ik leerde destijds al dat een consument dagelijks duizenden keren met merk/bedrijfsboodschappen werd geconfronteerd. En ja, er is nu internet en er zijn social media, en die hebben ongekende mogelijkheden, en misschien zijn die duizenden boodschappen nu wel tienduizenden geworden. Het gaat allemaal sneller, dynamischer, en we nemen via nog meer kanalen boodschappen waar, maar om nu omnichannel marketing te verheffen tot dé nieuwe marketingstrategie ‘omdat er nu consumenten zijn die een afgestemde ervaring vereisen’, dat gaat me een tikkie te ver. Een goeie marketeer zorgde 50 jaar geleden al voor een afgestemde ervaring en doet dat nog steeds. Die goeie marketeer van 50 jaar geleden maakte toen optimaal gebruik van de bereiksmogelijkheden die hem toen ter beschikking stonden en de goeie marketeer van nu doet precies hetzelfde. Die van nu heeft alleen andere middelen en nieuwe, uitdagende mogelijkheden, met name digitale.

Laten we in dit digitale tijdperk wel bij de basis blijven, een beetje nuchter zijn en onze voeten in de Zeeuwse klei laten staan.

Let wel, ik zeg niet dat multichannel en omnichannel onzin zijn. Natuurlijk niet. Integendeel! Waar het mij om gaat is het perspectief van waaruit we dit soort zaken benaderen. Ondernemen is marketing, en marketing is al zolang het bestaat een vorm van management waarbij de basis wordt gevormd door de behoefte en het gedrag van je potentiële klant en consument. De míddelen die je ter beschikking staan om je klant en je consument te bereiken ontwikkelen zich. En snel ook. De inzet van die middelen en de keuzes die je maakt vereisen flexibiliteit, creativiteit en innovatief vermogen. Maar laten we in dit digitale tijdperk wel bij de basis blijven, een beetje nuchter zijn en onze voeten in de Zeeuwse klei laten staan.

 

AadRijgersbergNB: Aad Rijgersberg is gespecialiseerd in interim management, advies en training op het gebied van management, marketing, sales, en leiderschap. Met een schat aan kennis, kunde en ervaring opgedaan in zeer uiteenlopende branches – van B-to-B tot B-to-C, van duurzame consumptiegoederen tot fmcg, van food tot non-food, van lokaal tot mondiaal, van MKB tot multinationals – helpt Rijgersberg bedrijven, dienstverleners en instellingen om te groeien. Met gedegen advies en begeleiding op het gebied van strategisch en operationeel management, strategische en operationele sales & marketing, team management, merkstrategieën en veranderingsprocessen, zet Rijgersberg klanten op een nuchtere manier en met beide benen op de grond op het spoor van substantiële groei. Groei van omzet, marktaandeel en winstgevendheid, maar ook groei van teams, managers en medewerkers. Check www.rijgersbergmarketingenmanagement.nl voor meer informatie.

.

Bent u er klaar voor? Gewoon Lekker Leven
Tags
Zeeland Zakelijk wordt mede mogelijk gemaakt door:
https://www.zeelandzakelijk.nl/business-directory/6615/habo-allemekinders-hoveniers/

Related Articles

Geef een reactie