Columns

Zien én gezien worden door Instagram

In de afgelopen columns hebben Ernst Jan en ik het over verschillende mediakanalen gehad. Hierbij zijn o.a. Twitter, Facebook en LinkedIn aan de orde gekomen. Een ander sociaal medium wat erg in opkomst is, op zowel privé als zakelijk gebied, is Instagram. Instagram is eigendom van Facebook. Bij dit medium draait het om het delen van mooie en actuele beelden via foto’s of filmpjes. Het leuke hierbij is dat je de beelden eenvoudig van een filter kunt voorzien. Je kunt aan de beelden een ‘eigen’ uitstraling geven. Kortom: je laat jezelf ‘zien’ waardoor je ‘gezien’ wordt. Vaak zegt een afbeelding meer dan een heleboel woorden.

Om Instagram zakelijk te gebruiken, kun je de volgende stappen nemen:
– Een account maken. Installeer de app van Instagram op je smartphone of tablet. Gebruik via de computer kan ook. Registreren is hetzelfde voor zowel zakelijk als privé gebruik. Je kunt op www.instagram.com een account aanmaken of jezelf daarop met Facebook aanmelden waardoor je jouw profiel aan je facebookaccount koppelt.
EE1Upload bijvoorbeeld jouw bedrijfslogo of een herkenbaar symbool als profielfoto. Let op dat de foto in een rondje verschijnt wat niet groot op een smartphone overkomt. Zet hieronder een korte beschrijving met jouw (bedrijfs)website erbij. Houd het simpel.
EE2Volg vrienden, (aansprekende) bedrijven, voor jouw inspirerende personen, klanten, fans… Als je je facebookaccount aan Instagram hebt gekoppeld, krijg je de optie om jouw facebookvrienden te volgen. Indien zij zelf op Instagram actief zijn, krijgen ze een melding dat jij ook met Instagram begonnen bent. Net zoals bij de andere sociale mediakanalen is het van belang om volgers te creëren.
Verken de Instagram app.

Start

Onder de Startpagina vind je een overzicht van foto’s en video’s die door jou en je vrienden zijn geplaatst. Hier kun je de foto’s en video’s liken en voorzien van een reactie.

Verkennen

Via Verkennen kun je andere personen, specifieke foto’s/video’s via tags of plaatsen zoeken.

Camera

Met de Camera is het mogelijk bestaande foto’s/video’s via jouw galerij, nieuwe foto’s/video’s te maken, bewerken om ze daarna te publiceren.
Naamloos

Bij Activiteit zie je onder jij wat er over jouw foto’s/video’s wordt vermeld en onder volgend de foto’s/video’s die door jouw vrienden worden geliked.

ProfielHieronder kun je je profiel bewerken, instellingen aanpassen, ondersteuning krijgen, o.a. info over advertenties vinden en hoe je aan de buitenwereld wordt vertoond.

– Nu kun je direct foto’s of video’s plaatsen.
Ga in deze beginfase eerst experimenteren met wat werkt. Bekijk de accounts eens van bijvoorbeeld KLM, Ben & Jerry’s, Castelli Cycling, de Efteling, Nike, Bugaboo, de Hema en Heineken. Bedenk (pakkende) bijschriften in verschillende lengtes bij jouw plaatsingen. Wat past er bij de identiteit van het bedrijf en welke content wordt er het beste bij jouw volgers ontvangen. Gebruik hashtags (zie de columns ‘Opvallen met de hashtag’ en ‘De kracht van de hashtag als bindmiddel’) als een filter- en zoekfunctie. Ga ‘liken’ en op andere foto’s/video’s reageren. Zorg voor interactie en laat anderen via Twitter, Facebook of je website weten dat je actief bent op Instagram. Maar heb er vooral plezier in om ermee aan de slag te gaan!

 

EricEEric Eversdijk wil zijn passie voor én over Social Media graag op u overbrengen. “Het is veel meer dan alleen een mediakanaal. Door eigen ervaringen heb ik dat wel ingezien. Zelf werk ik graag visueel en hou van het goede leven.”

Tags

Related Articles

Geef een reactie