Tramper Goes | Mitsubishi Outlander PHEV 2019 Mitsubishi Outlander PHEV 2019
Een bakkie vol verhalenwijzijnzeelandzakelijk

Dick Mik: ‘meer omzet realiseren met je bestaande klanten’

Het motto van de Middelburgse ondernemer Dick Mik is ‘meer succes realiseren met je bestaande klanten’. Op die manier helpt hij het MKB met zijn bedrijf AchterdeurDicht aan meer omzet.

Wat is AchterdeurDicht?

AchterdeurDicht bedenkt concepten om klantrelaties te verbeteren en ook hoe je dit in de praktijk kunt uitbrengen. ,,Wij zijn er van overtuigd dat iedere ondernemer veel meer omzet kan behalen, met haar bestaande klanten. Nadat we het programma jarenlang hebben toegepast bij grote bedrijven, veel successen hebben behaald en het programma steeds weer hebben verbeterd, willen we al onze kennis en ervaring ook beschikbaar stellen voor het Midden- en Kleinbedrijf. We hebben het programma AchterdeurDicht daarom omgebouwd voor het Midden- en Kleinbedrijf en online beschikbaar gemaakt, zodat een lidmaatschap voor iedere MKB-ondernemer bereikbaar is.”

Nu doe ik datgene waar ik de meeste energie van krijg: bezig zijn met klanten •

Hoe is AchterdeurDicht ontstaan?

225Dick was tot vier jaar geleden commercieel directeur bij één van de grootste financiële dienstverleners van Nederland. Nog altijd leidt hij in goede harmonie diverse pensioenfondsen. ,,Wat ik vooral leuk vond was het door mij ontwikkelde klantloyaliteitsprogramma. Maar op een gegeven moment was ik vier dagen per week aan het vergaderen en zag ik bijna geen klanten en collega’s meer. Ik was meer bestuurder dan ondernemer.”

Voor Dick was dat de reden om na vijftien jaar weer over te stappen naar het echte ondernemerschap, waar zijn roots liggen. Vroeger had hij een assurantiekantoor en een pensioenadviesbureau (later verkocht aan Meeùs). ,,Ik heb me altijd ondernemer gevoeld en heb dan ook mijn hart gevolgd. Nu doe ik datgene waar ik de meeste energie van krijg: bezig zijn met klanten.”

Binnen ons programma is 80% van de ‘rode kaarten’ na 5 jaar nog altijd klant •

Speciaal gericht op het MKB?

,,Het model van consultant is wel leuk, maar het is jammer dat je kennis en ervaring dan alleen bij grote bedrijven terecht komt”, vervolgt Dick. ,,Dan ga je zitten denken, hoe kun je dat ook beschikbaar maken voor het MKB? Mijn adviesactiviteiten voor grote ondernemingen heb ik ondergebracht bij de ArenaCompany, terwijl het programma voor het MKB nu online beschikbaar is. Dat is voor nog géén dagtarief beschikbaar via AchterdeurDicht!”

025-001Je kunt bij AchterdeurDicht een licentie kopen voor minimaal twaalf maanden. Daarbij zit een online klantonderzoek, met rode en groene kaarten (complimenten en verbeterpunten) inbegrepen. ,,Op die manier weet je wat je moet blijven doen en waar je in moet verbeteren. De groene kaarten zijn je ambassadeurs (klanten) en de rode kaarten zijn verbeterpunten en klachten. Die klanten staan vaak met één been buiten. We hebben voorspelmodellen voor klanten die weggaan. Binnen ons programma is 80% van de ‘rode kaarten’ na 5 jaar nog altijd klant. Vroeger werkten we met het fysiek verzenden van die kaarten, tegenwoordig hebben we daar een online-tool voor.”

Je begeeft je in een continue situatie van verbetering en vernieuwing, die leidt tot een steeds betere manier van werken •

KlantArena

Bedrijven tot circa 100 medewerkers komen terecht bij AchterdeurDicht, de grotere bedrijven kunnen terecht bij de Arena Company van Dick. ,,Vraagt een bedrijf om hulp, dan zorg ik eerst dat we goed klantinzicht krijgen, door klanten gestructureerd in kaart te brengen. Je gaat vervolgens in gesprek met diverse klanten van het bedrijf, daar zijn verschillende modellen voor. Dat kan met ex-klanten, bestaande klanten en via de KlantArena. Daarbij zit je met circa tien klanten aan tafel om verbetertips te verkrijgen. Klanten voelen zich serieus genomen, dat zorgt voor extra klantloyaliteit. In de buitenring luisteren medewerkers mee. Als de klant om verandering en vernieuwing vraagt, is er vervolgens minder weerstand binnen het bedrijf, omdat het door de klant gevraagd is. Op die manier is het makkelijker om veranderingen te realiseren.”

192AchterdeurDicht is in april gelanceerd na meer dan een jaar ontwikkelen en bouwen. Naast een concreet stappenplan zijn het veel videoinstructies, videotrainingen, draaiboeken, klantonderzoek, voorbeelden en praktijktips. ,,Het mooie is dat je alles zelf online kunt doen. Je begeeft je in een continue situatie van verbetering en vernieuwing die leidt tot een steeds betere manier van werken. Maar ook bij het MKB is er behoefte aan ondersteuning. Daarom zijn we nu bezig met het uitrollen van een franchiseorganisatie met AchterdeurDicht-coaches, die zorgen voor een stukje begeleiding, training, kennis of bijvoorbeeld het organiseren van een KlantArena.”

Jongensdroom

Wat AchterdeurDicht nog leuker maakt voor Dick is dat hij binnen de vennootschap een team vormt samen met zijn zoon Alexander en dochter Milou. Alexander is binnen AchterdeurDicht verantwoordelijk voor het online platform en de marketing. Milou houdt zich op creatieve wijze bezig met de content voor social media, de regie en video editing. ,,Het is voor mij een jongensdroom om samen met mijn kinderen een bedrijf op te bouwen, dat maakt het echt heel speciaal.”

Meer weten over AchterdeurDicht? Neem contact op via dick@achterdeurdicht.nl

051
Dick Mik (links) samen met dochter Milou en zoon Alexander.

.

Bent u er klaar voor? Gewoon Lekker Leven
Tags
Zeeland Zakelijk wordt mede mogelijk gemaakt door:
<

Related Articles

Geef een reactie