Een bakkie vol verhalen

Mcomm: ‘Een goed marketingplan verdient zichzelf snel terug’

Een bakkie vol verhalen met Marco van Belle en Pieter Jan Peene

Deze week zijn we om de koffie bij Mcomm in het karakteristieke bedrijfsverzamelgebouw ‘Het Beeldhuis’ op bedrijventerrein De Poel in Goes, pal naast de Zeelandhallen. Uit ervaring weet ik dat hier de koffie al loopt wanneer ik het parkeerterrein opdraai.

Een bakkie vol verhalen | door: Menno Kole | foto: Marijana Pajovic

Wanneer ik binnen stap rond Marco van Belle net een telefoontje in het Duits af, terwijl Pieter Jan Peene al paraat staat bij het koffiezetapparaat. Samen vormt dit duo het kloppend hart van Mcomm marketing & communicatie, een bedrijf dat gespecialiseerd is in strategische marketingvraagstukken. Regelmatig loop je deze heren ook tegen het lijf op de verschillende Zeeuwse netwerkbijeenkomsten door het jaar heen. Recentelijk nog stapte ik samen met Marco en een select gezelschap Zeeuwse ondernemers aan boord bij Sailforce in Wemeldinge.

Iedere ondernemer kent die pieken en dalen – [Marco van Belle]

Marco begon het bedrijf Mcomm ruim vijftien jaar geleden vanuit zijn huis in Middelburg. ,,Ik ben toen gewoon in het diepe gesprongen en heb lastige momenten meegemaakt, maar na regen komt altijd weer zonneschijn. Iedere ondernemer kent die pieken en dalen’’, zegt hij over het ondernemerschap. In de loop der tijd pakte Marco ook de toeristische tak, waarin hij sinds 1989 ervaring heeft, weer op. Vanaf 2013 kreeg hij daarbij de hulp van Pieter Jan en in 2014 verhuisde het bedrijf van Middelburg naar Goes. Binnen het excentrieke Beeldhuis-gebouw verhuisde Mcomm tussentijds ook nog een keer. Om de groeiende activiteiten aan te kunnen zitten ze nu een deurtje verder dan voorheen gevestigd.

Positionering

Maar wat kan Mcomm specifiek betekenen voor het Zeeuwse MKB? ,,Marketing wordt vaak ingezet zonder dat er goed naar de positionering is gekeken’’, doelt Marco op bedrijven -zonder eigen marketingafdeling- die vaak direct een reclamebureau inschakelen. ,,Een reclamebureau, dat zijn wij dus niet. Wij zijn eigenlijk de schakel daarvoor, die zich richt op het strategische deel. Wij helpen om het uitvoerende deel van het reclamebureau makkelijker te maken.‘’

Het komt er eigenlijk op neer dat er vaak met hagel wordt geschoten. Dat geeft wel te denken voor ondernemers – [Pieter Jan Peene]

,,Recentelijk hebben we nog onderzoek gedaan, waaruit is gebleken dat het gros van de MKB-bedrijven in Zeeland geen marketingplan heeft’’, legt Pieter Jan uit. ,,Terwijl uit datzelfde onderzoek blijkt dat diezelfde bedrijven redelijk wat geld aan marketing uitgeven. Het komt er eigenlijk op neer dat er vaak met hagel wordt geschoten. Dat geeft wel te denken voor ondernemers. Tijdens de crisis hebben diezelfde bedrijven misschien wel nagedacht over hun strategie, businessplan en verdienmodel. Alleen om hier extern naar te laten kijken en zo een objectiever beeld te krijgen; dat doe je in tijden van crisis niet snel uit kostenoverwegingen.’’

Paniekvoetbal

Marco en Pieter Jan zijn van mening dat nu hét moment is voor die bedrijven om hier wél mee aan de slag te gaan. ,,Het kan je als bedrijf namelijk veel geld opleveren’’, benadrukt Marco. ,,Het verhoogt het effect van je marketingactiviteiten, het voorkomt ad hoc beslissingen of paniekvoetbal en je uiteindelijk doel wordt vastgelegd volgens een op maat gemaakt plan. Hoewel een aantal elementen altijd terugkomt is een marketingplan namelijk voor vrijwel ieder bedrijf anders.’’

,,Centraal staat de analyse van het bedrijf’’, vult Pieter Jan aan. ,,Hierbij maken we een schets van de bestaande situatie en belangrijke ontwikkelingen en kunnen we de strategie bepalen. Welke doelgroepen worden er aangesproken? Welke doelgroepen zou je nog aan kunnen spreken? Waar vind je deze doelgroepen?’’ Een ander belangrijk onderdeel is volgens Pieter Jan het analyseren van de concurrentie. ,,Wat doen zij beter dan jou en waar ben jij juist sterker in?’’ Tot slot wijst hij op een onmisbaar onderdeel in een marketingplan: de SWOT-analyse, een matrix in vier vakken met kansen, bedreigingen, sterktes en zwaktes. ,,Dit levert weer informatie op waar je wel, maar ook waar juist niet in moet investeren.’’

Strategisch marketingplan

,,Met zo’n plan in de hand kun je als bedrijf weer vijf tot tien jaar verder. Afhankelijk van de branche natuurlijk, want de ontwikkelingen bij een online-shop gaan nu eenmaal wat sneller dan bijvoorbeeld bij een bouwbedrijf’’, zegt Marco, terwijl hij ook wijst op de mogelijkheid tot een aanvullend communicatieplan. ,,Dan gaan we concreet kijken welke middelen je wanneer en waar moet inzetten.’’

Het grote voordeel van online marketing is dat veel meetbaar is, maar dan moet er wel een goede strategie aan ten grondslag liggen – [Pieter Jan Peene]

Maar wat levert zo’n plan nou concreet op? Pieter Jan legt het uit: ,,Door nu een investering te doen bespaar je geld op de langere termijn. Met een goed marketingplan weet je wat jouw (potentiële) doelgroep wil. Maar wat zeker zo belangrijk is: waar zij zich bevinden. Vandaag de dag wordt heel veel aan online marketing gedaan. Dat is prima, maar de vraag is vaak welk kanaal je het beste kunt kiezen. En kun je het meetbaar maken? Het grote voordeel van online marketing is dat veel meetbaar is, maar dan moet er wel een goede strategie aan ten grondslag liggen. Het plaatsen van een creatieve post is nog niet direct een doordacht plan. Met een goed marketingplan in de hand kun je in één oogopslag zien welke actie en kanalen wel of niet binnen jouw strategie passen.’’

Mcomm Toeristic Services

Dezelfde werkzaamheden verrichten Marco en Pieter Jan ook op internationaal gebied met hun toeristische tak van het bedrijf: Mcomm Toeristic Services. ,,Mensen zien op de sociale media vaak voorbij komen dat ik in het buitenland zit’’, lacht Marco. ,,Dat is dus geen vakantie, want voor onze toeristische tak moeten we regelmatig klanten en beurzen in het buitenland bezoeken. En dat levert vaak wel leuke kiekjes op.’’

Mensen zien op de sociale media vaak voorbij komen dat ik in het buitenland zit. Dat is dus geen vakantie… – [Marco van Belle]

Beide takken, zowel het toerisme als de reguliere marketingcommunicatie, zullen de komende jaren nog verder groeien als het aan Marco en Pieter Jan ligt. Wil je weten wat een strategisch marketingplan jou op kan leveren, of wat Mcomm voor jou kan betekenen? Neem dan eens contact op met Marco of Pieter Jan:

Mcomm | marketing & communicatie
Nobelweg 14b
4462 GK Goes
Tel.: 0118 – 650987
info@mcomm.nl

Tags

Related Articles

Geef een reactie