Evenementen

Seminar ‘De cockpit van de organisatie’

KwaliteitsKring Zeeland en Businessclub Zeeland

Kwaliteitskring Zeeland organiseert in samenwerking met Business Club Zeeland op donderdag 4 juni a.s. een seminar om u op weg te helpen met het verbeteren van de prestaties in uw bedrijf of organisatie. Het seminar wordt geleid door mr. Leo Kerklaan, organisatieadviseur en directeur van de Franeker Management Academie en Associated partner van Passionned NL. Leo Kerklaan heeft een ruime ervaring in zowel binnen- als buitenland. Hij ontwikkelde de ‘organisatiecockpit’ en bracht over dit systeem een managementboek uit dat al enkele jaren als hét boek over prestatiemanagement wordt gezien.

Seminar over sturen op prestatiemanagement

Heeft u als staflid of manager de indruk dat uw onderneming nog kan verbeteren als het gaat om de geleverde prestaties? Dat de kwaliteit beter kan? Dat er meer uit de ontwikkeling en inzet van uw medewerkers te halen valt? Dan is er inderdaad nog veel te winnen op het gebied van performance management! Sturen op een onderbuikgevoel is niet meer van deze tijd en sturen op uitsluitend financiële cijfers blijkt uitermate riskant.

Het antwoord is sturen op prestatiemanagement! Om strategisch te kunnen manoeuvreren, moet de organisatie een stevig beroep doen op het aanpassingsvermogen en de flexibiliteit van medewerkers. 

Voor wie?

Dit seminar is bedoeld voor iedereen die zich betrokken voelt bij het verbeteren van prestaties van de organisatie; managers, bestuurders, consultants, projectmanagers, adviseurs, kwaliteitsmanagers etc. Voor leden van Kwaliteitskring Zeeland en Business Club Zeeland gratis, niet-leden betalen € 25,-.

Wie wat waar

  • • Donderdag 4 juni a.s.
  • • Inloop vanaf 19.00 u. – Start programma : 19.30 u.
  • • Waar: Kloveniersdoelen – Achter de Houttuinen 30 – Middelburg – t 0118 644 969
  • • Parkeren: P Achter de Houttuinen of parkeergarages Groene Woud of Geere
  • • Aanmelden: ga naar www.kwaliteitskringzeeland.nl – agenda – aanmelden of stuur een mail aan info@kwaliteitskringzeeland.nl
  • • Voor wie: Leden KKZ -Leden van Business Club Zeeland (BCZ vermelden in de aanmelding).Niet-leden betalen € 25,- en ontvangen een nota.
  • • Graag voor vrijdag 29 mei a.s. aanmelden
  • • Mogelijk gemaakt door Adviesbureau Logosjan en De Drvkkerij                                         

Waarom prestatiemanagement?

Lang geleden was ’Kwaliteit’ beperkt tot de productieafdeling en productkwaliteit in de private sector. Tegenwoordig betekent kwaliteit zorgen voor procesoptimalisatie en een betrouwbare organisatie. Kwaliteit heeft haar intrede gedaan in dienstensector en overheid. Het boek “In de Cockpit van de Organisatie” van organisatieadviseur en auteur Leo Kerklaan is geschreven op basis van die ontwikkeling en bespreekt zowel de procesoptimalisatie als de organisatiekwaliteit. Het boek wordt gezien als een belangrijke steun in de rug van managers die werk willen maken van kwaliteit in de organisatie.

Maar het toepassen van bekende ’tools en technieken’ is niet voldoende, want in een turbulente en competitieve omgeving red je het daar niet mee. Mensen moeten bereid zijn om mee te werken. En dat doen ze alleen als ze het leuk en nuttig vinden!

Leo Kerklaan komt met een alternatief voor de zgn. veranderprogramma’s nl. het bouwen van een ‘coöperatief systeem’. Zo’n systeem is gebouwd op de gedachte: ‘Problem solving in the line’. De lijn moet verantwoordelijk gemaakt worden voor het oplossen van kwaliteitsproblemen door procesverbeteringen te bedenken en te testen. Dat vraagt om een stap in delegeren, waardoor het creatief oplossen van eigen problemen kan ontstaan door het delen van kennis in de lijn.

De presentatie van Leo Kerklaan zal er in grote lijnen als volgt uitzien:

  1. • De omgeving waarin kwaliteit moet worden geleverd.
  2. • De principes van de Organisatiecockpit; beheersen versus verbeteren.
  3. • De tools en technieken: het strategiehuis, de strategiekaart, key performance indicators
  4. • Het coöperatief systeem: creatief problemen oplossen en voortdurende kennisdeling
  5. • Discussie

Wie is Leo Kerklaan?

Leo Kerklaan (1948) is organisatieadviseur en directeur van de Franeker Management Academie en Associate-Partner van Passionned NL. Hij concentreert zich op prestatie- en kwaliteitsmanagement. Zijn aanpak is het realiseren van specifieke kwaliteits- en prestatieniveaus afgeleid van de langetermijn doelen van de organisatie. Hij helpt organisaties om hun bestaande prestatieniveau te doorbreken door het bouwen en benutten van een ‘performance dashboard’. Leo heeft hiervoor een aanpak ontwikkeld onder de naam ‘Organisatiecockpit’. Deze methode voor prestatiemanagement wordt al jaren met succes toegepast door bedrijven en in non-profit organisaties in binnen- en buitenland.

Voor meer informatie: Annet van de Ree – secretaris/coördinator Kwaliteitskring Zeeland. (t. 0113 561665 / m. 06 2312 7912)

Tags

Related Articles

Geef een reactie