Tramper Goes | Mitsubishi Outlander PHEV 2019 Mitsubishi Outlander PHEV 2019
Evenementen

SSG Horeca Group: Kansen in horeca-exploitatie

Ruud van Houten, directeur van Support Service Group, startte vijf jaar geleden vanuit zijn huis in Domburg met het werven, selecteren en uitzenden van (tijdelijke) horecamedewerkers. Inmiddels heeft hij 9 man in dienst, werkten deze zomer bijna 500 tijdelijke krachten in de Zeeuwse horeca, exploiteert hij diverse horecazaken en faciliteert hij grootschalige events. “We zijn klaar om een volgende stap te maken.”

TEKST CAROLINE HOUMES | FOTO’S RUDEN RIEMENS

Door het werk bij zijn vorige werkgever signaleerde Ruud vijf jaar geleden dat er een chronisch tekort aan horecapersoneel zou ontstaan. Daar zag hij brood in. Anders dan bij veel horecazaken, waarvoor de werving van personeel een van de vele neventaken is, kon hij zich met zijn bedrijf volledig focussen op het werven, selecteren en plaatsen van horecamedewerkers. Dat was een schot in de roos; hij was van meet af aan succesvol. “Mijn eerste opdrachtgever was Puur Culinair uit Middelburg. En bijzonder is dat we tot op de dag van vandaag partners zijn gebleven.”

Diverse labels
Het werven en uitzenden van horecapersoneel vindt plaats onder het label Hospitality Support. Hospitality Support is in heel Zeeland en West-Brabant actief bij restaurants, hotels, schouwburgen, strandpaviljoens en cateraars. Al snel ontstond een ander succesvol label onder de Support Service Group, te weten Gastro Support. “Hiermee richten wij ons op recreatieparken en campings met een horecavoorziening. De horecavoorziening is bij deze bedrijven vaak een belangrijke, onmisbare faciliteit voor de gasten. Het vinden van een pachter is echter lastig en het zelf doen, levert vaak meer hoofdbrekens op dan plezier. Gastro Support is daarvoor de ideale oplossing. We nemen de totale exploitatie over, maar doen dit voor rekening en risico van de ondernemer zelf. Dit betekent dat ook de inkomsten terugvloeien naar de ondernemer. Voorbeelden van recreatiebedrijven waar we op deze manier werken zijn onder andere Vakantiepark Zonnedorp in Renesse en Camping Oranjezon in Vrouwenpolder.”

SSGhoreca2

Vernieuwend
Inmiddels is de Support Service Group actief op een heel ander terrein, namelijk horeca-exploitatie voor eigen rekening en risico via het label SSG Horeca Group. “De horecabranche is me op het lijf geschreven, en juist het exploiteren van horecazaken vind ik geweldig leuk om te doen. Ik zie daarin de uitdaging om slim, ondernemend en vooral vernieuwend aan de slag te gaan. Naar mijn idee blijven nog te veel Zeeuwse horecabedrijven hangen in traditionele keuzes; zowel qua kaart als qua beleving. En dat terwijl gasten meer dan ooit geprikkeld willen worden en openstaan voor nieuwe ervaringen. Een mooi voorbeeld daarvan is de recente opkomst van escape rooms. Natuurlijk speelt de kwaliteit en keuze op de menukaart een belangrijke rol, maar het verhaal erachter, de ‘storytelling’, is inmiddels net zo belangrijk.” Om hierin mee te kunnen gaan, is Ruud regelmatig onderweg. Hij bezoekt horecagelegenheden, kijkt veel rond in binnen- en buitenland en spart veel met collega-ondernemers. Zo is hij een belangrijk klankbord voor startende horecaondernemers.

Horeca-exploitatie
De eerste stap die Ruud met zijn team maakte richting horeca-exploitatie was Discotheek De Hooizolder in Westkapelle. SSG Horeca Group heeft Zeeland’s bekendste discotheek nieuw leven in geblazen onder de noemer De Hoooi 2.0. De overstap naar Zeeuws-Vlaanderen werd dit jaar gemaakt toen het bedrijf de horeca-exploitatie overnam in Skidôme Terneuzen. Hier opende Ruud het ‘All you can Eat and Drink’ restaurant Leckerrr en de après-ski bar De Zeeuwse Hütte. “Ik werd gewezen op deze kansen in Terneuzen en ben er vervolgens mee aan de slag gegaan. Natuurlijk gaan we niet over één nacht ijs. Ik moet geloven in het verdienmodel. Bovendien zoek ik altijd partners om dergelijke ‘avonturen’ aan te gaan.” De meest recente stap is de opening van hamburgerrestaurant ‘De Domburger’ in Domburg. “Hier werken we met een partner voor de dagelijkse operationele aansturing. En ook hier zijn we vernieuwend. We werken met digitale menukaarten. Gasten bekijken wat ze lekker vinden en geven de bestelling door via de iPad.”

Ambities
Met de opening van deze restaurants in het afgelopen jaar, zit Ruud goed op koers. Zijn doelstelling is om 2 of 3 horeca-exploitaties per jaar te starten. Om dit in goede banen te leiden heeft hij recent het managementteam uitgebreid met een operationeel manager horeca. “We richten ons wat betreft de uitbreiding van ons portfolio horeca-exploitatie met name op Zeeland, Noord-Brabant en Zuid-Holland. Ons streven daarbij is steevast hetzelfde, namelijk samen optrekken met enkele relevante partners. Wij brengen kennis mee en ideeën voor een vernieuwende, creatieve invulling.” De nieuwe manager gaat het druk krijgen, want ook de organisatie van grote events valt onder zijn takenpakket. “In dat opzicht kun je de SSG Horeca Group beschouwen als een soort van facilitaire dienstverlener. Immers, ook bij de organisatie van grootschalige evenementen werken we nadrukkelijk samen met partners. We hebben enkele grote events op ons naam staan zoals het VIP-dorp bij de aankomst van de Tour de France op Neeltje Jans, de jaarlijkse Haringparty in Goes en onlangs de viering van het 30-jarig jubileum van de Oosterscheldekering. En dat worden er, als het ons ligt, alleen maar meer.”

SSGhoreca contact

[BRON: dit artikel is onderdeel van een samenwerking tussen Zeeland Business & Zeeland Zakelijk in het kader van Contacta 2016]

Bent u er klaar voor? Gewoon Lekker Leven
Tags
Zeeland Zakelijk wordt mede mogelijk gemaakt door:

Related Articles

Geef een reactie