Zakendoen in Duitsland? Volg de taal- en cultuurtraining!

Delen op social media facebook Twitter Linkedin

Dat Duitsland en Nederland belangrijke handelspartners zijn, is bekend. En dat zie je ook terug in de exportcijfers van de provincies. Zo heeft Zeeland in 2019 voor 785 miljoen euro geëxporteerd naar Duitsland. Volgens Impuls Zeeland zit daar nog groei in en biedt Zeeuwse ondernemers daarom gratis Duitse taal- en cultuurtrainingen aan.

Zeeland heeft ruim 12.000 bedrijven die in 2019 voor ruim 7 miljard euro naar het buitenland exporteerden. België staat daarbij op nummer 1 met 1.088 miljoen euro. “Dit komt grotendeels door de havens van Terneuzen en Vlissingen”, vertelt Arno Sijnesael, International Trade Manager bij Impuls Zeeland, een organisatie die Zeeuwse ondernemers ondersteunt bij het zakendoen. Duitsland staat op de tweede plek, met een aardige voorsprong op Frankrijk (582 mln. euro) en het Verenigd Koningrijk (512 mln. euro). Sijnesael legt uit dat 43 procent van de Zeeuwse export uit de agrarische sector komt. Daarbij gaat het niet alleen om voedingsmiddelen, maar ook om machines zoals aardappelsorteerders en verpakkingsmachines. Daarnaast wordt er ook vanuit de chemiesector veel geëxporteerd, zo’n 26 procent van het totaal.

Taal- en cultuurtraining voor Zeeuwse ondernemers
Er wordt dus al veel handel met de Duitsers gedreven, maar volgens Impuls Zeeland zit er nog meer in het vat. Om deze kansen te kunnen pakken, bieden ze kosteloos taal- en cultuurtrainingen aan, die door de Duits-Nederlandse Handelskamer (DNHK) worden gegeven. “Veel Duitsers spreken wel een paar woorden Engels, maar we zien dat de contacten beter lopen wanneer de gesprekken in het Duits plaatsvinden”, legt Sijnesael uit. “Maar ook cultuurtrainingen zijn van belang”, vervolgt de Zeeuw. “Hoe spreek je iemand aan, wat zijn de do’s & don’ts? Er zijn veel vooroordelen over bijvoorbeeld de ‘Gründlichkeit’ en dat Duitsers erg formeel zijn. Klopt dit überhaupt en hoe ga je er mee om? Bovendien denk ik dat het goed is om als verkopende partij iets meer je best te doen.”

Zelfverzekerd de Duitse markt op
“Met de trainingen willen we Zeeuwse ondernemers zelfverzekerder de Duitse markt op begeleiden”, legt Sijnesael uit. De trainingen zijn dan ook voornamelijk bedoeld voor ondernemers die serieuze plannen hebben om de grens over te gaan of die al op de Duitse markt actief zijn. Het maakt daarbij niet uit of je je al goed verstaanbaar kunt maken in het Duits of dat je de taal pas ontdekt. De trainers bepalen van tevoren het niveau en delen de deelnemers op basis daarvan in groepen in. “De trainingen zijn gratis, de enige investering van de deelnemers is tijd, oftewel vier dagdelen”. En daarna? De exportmanager legt uit dat je gewoon de stap over de grens moet nemen en niet bang moet zijn. “Het is voor de Duitser net zo’n hobbel om met een Nederlander zaken te doen als andersom. Stap over de grens, begroet elkaar met een elleboog en ga het gesprek aan”. Sijnesael adviseert wel om je voor te bereiden. “Maar laat je niet te veel leiden door vooroordelen, een open vizier levert altijd meer op.”

De trainingen starten begin oktober. Heeft u interesse of wilt u zich aanmelden? Ga dan naar de website van Impuls Zeeland.

Bron: https://dnhk.blog/
Nieuwsbrief
blijf op de hoogte van het laatste nieuws
Postadres
  • Frans den Hollanderlaan 10 A
  • 4461 HN Goes
  Cookie statement