Auto van de week


2017
pk (KW)
Automaat
54459 km
Hybride benzine
SUV

€ 21945,-

Bekijk deze auto op www.autozeeland.nl
chevron

Ik lever flexibiliteit en ik lééf het zelf ook

Delen op social media facebook Twitter Linkedin

“Havens, politiek en consultancy: ik leef in verschillende werelden. Daar word ik gelukkig van. De haven is een wereld van weinig woorden en doorpakken, terwijl de politiek me juist leert om geduldig te zijn. Elke dag is anders, met een andere rol en andere verantwoordelijkheden. Met die afwisseling maak ik het voor mezelf leuk. Om die reden zeg ik: ik verkoop geen flexibiliteit, ik lééf het.”

Ton Veraart is een man met verschillende petten. Veel Zeeuwen kennen hem uit de Zeeuwse politiek. Als D66 Statenlid maakte hij zich bijvoorbeeld hard voor twee miljard euro compensatie voor de gemiste marinierskazerne. Als directeur van Havenwerk maakt hij in vrijwel alle Nederlandse havens naam als partner voor het leveren van goed gekwalificeerde havenmedewerkers. Daarnaast komt hij regelmatig bij bedrijven over de vloer die ondersteuning wensen bij vernieuwing, verandering of ontwikkeling van structuur, cultuur of medewerkers.

Invloed hebben
Ton groeide op in een tijd waarin het maatschappelijk debat ruimschoots werd gevoerd. Zijn ouders hadden een breder blikveld dan het eigen gezin. Beide ouders werkten in onderwijs en waren ook bestuurlijk actief.  Ton zelf ontdekte al snel dat hij genoot van discussies en dat hij, naast meepraten, ook graag invloed wilde hebben. “Door te discussiëren scherp je je eigen gedachten. Dat spreekt me aan. Ik heb een mening of wil er één vormen. Ik maakte al snel de stap naar de politiek. De provinciale politiek is vooral in Zeeland aantrekkelijk. Door de geringe omvang van de provincie en het ontbreken van een grote stad is het provinciebestuur nauw betrokken bij onderwerpen als havens, openbaar vervoer en energie. Ik ben inmiddels ruim veertig jaar actief lid van D66. Zeeland is prachtig en dat wil ik zo houden, maar het kan op sommige punten beter. Zoals? Voorzieningen, meer cultuur en een betere woonomgeving voor jongeren.”

Eigen ondernemerschap
Ton zelf was midden twintig toen hij Zeeuws-Vlaanderen verliet voor een baan in Vlissingen, bij de Olau-Line. Een geweldige tijd, aldus Ton, waaraan hij met weemoed terugdenkt. Daarna werkte hij achtereenvolgens bij de NV Haven van Vlissingen en aluminiumproducent Pechiney. Lachend: “Ik ontdekte een vaste waarde in mijn carrière: ik onderhield met iedere directeur goede relaties, maar had minstens één keer per week een meningsverschil. Mijn conclusie? Ik ben misschien iets minder geschikt om leiding te krijgen.” Omdat hij al langer het eigen ondernemerschap ambieerde, zette hij die stap. Hij startte in 2001 met interim management en organisatieadvies. Vandaag de dag zitten die activiteiten in Human Forces: een netwerkorganisatie die ondernemers op een breed terrein adviseert en ondersteunt met consultancy, training & coaching, interim management en headhunting & recruitment.

Flexinuïteit
Ton merkte dat hij als adviseur nog steeds niet zelf de beslissingen nam. Dat veranderde vanaf 2004. Toen richtte hij Havenwerk op en introduceerde hij ‘flexinuïteit’ in de wereld van havens en logistiek. “Flexibiliteit en continuïteit; daarom draait het zowel bij werkgevers en werknemers. Wij brengen hun belangen samen. Hoe? Werknemers krijgen bij Havenwerk een vast contract en alle kansen om zich te ontwikkelen. Zij werken daarvoor steeds op verschillende locaties. Afwisseling dus, wat het werk leuk maakt én houdt. Werkgevers op hun beurt kunnen mensen afroepen, zodra ze nodig zijn. Het is immers onmogelijk om een personeelsbestand aan te houden voor de pieken. Tegelijkertijd kunnen ze wél vertrouwen op vakmensen. Er zit dus continuïteit in kennis en kunde. Onze mensen zijn, met andere woorden, vakbekwaam en direct inzetbaar.”

Altijd uitverkocht
De arbeidsmarkt voor havenmedewerkers en logistiek personeel is volgens Ton bijzonder krap. “Wij zijn iedere dag uitverkocht”, concludeert hij. Om die reden werkt hij graag samen met partijen die samen met hem willen investeren in mensen. Zo creëren ze nieuwe instroom. “Tijdens een eerste kennismaking met een potentiële, nieuwe opdrachtgever, vertel ik altijd dat wij van Havenwerk ook een wensenlijstje hebben. We willen alleen samenwerken als veiligheid de hoogste prioriteit heeft, als de mogelijkheid bestaat om samen instroom te realiseren, als sprake is van een lange termijn relatie en uiteraard willen we ook een marktconforme prijs. Dit is hoe wij willen werken.”

Mensen nodig!
Aan het einde van het gesprek benadrukt Ton nogmaals dat er landelijk veel mensen nodig zijn in de havens en logistiek. “Wij leiden mensen graag op. Dus ook als je eerst iets anders hebt gedaan, ben je welkom. We streven naar langdurige dienstverbanden en bieden volop kansen om je te ontwikkelen. Dus ken je iemand of wil je zelf eens komen praten, dan ben je altijd welkom bij Havenwerk”.

https://forces.nl/

https://www.havenwerk.nl/

Nieuwsbrief
blijf op de hoogte van het laatste nieuws
Postadres
  • Frans den Hollanderlaan 10 A
  • 4461 HN Goes
  Cookie statement