Innovatie

Studio KvK: Zakendoen met Belgen

Verslag Studio KvK: Businesskansen in Vlaanderen
[05-11-2015 Contacta Goes]

‘Een lunch en een pintje als handelsbasis voor Vlaanderen’

“Als je uit Brabant of Zeeland komt, dan wordt je door de zakelijke Vlaming al redelijk geaccepteerd. Alles van boven de grote rivieren is problematisch”, vertelt de Vlaming Martin Lammerteyn. Lammerteyn is bedrijfsmentor en commercieel begeleider voor de Belgische markt.

Belgie“Met de instelling Vlaanderen is lekker dichtbij, ik ga daar maar eens de markt op, kom je er niet. Je moet heel goed je huiswerk doen”, vertelt Ton Holstijn, docent strategic international management aan de HZ tijdens Contacta 2015. Een Belg is van nature voorzichtig, hij wil een nieuwe zakenpartner het liefst eerst leren kennen. Vlaanderen mag voor de Zeeuwse ondernemer naast de deur liggen, cultureel gezien zijn de verschillen met Nederland enorm, blijkt uit de KvK sessie ‘Kansen in Vlaanderen’. De Nederlandse export naar België ligt volgens de rijksoverheid op twaalf procent van de totale export. CBS noemt 48,6 miljard in 2011, sindsdien is het elk jaar iets gezakt, naar 47,5 miljard in 2014.

Neem je tijd
Door regelgeving gedwongen, was het biermerk Duvel op zoek naar een hoogwaardig kunststof glas wat ingezet kan worden bij feesten en festivals. Kees Klik van Global Glass Products wist een herbruikbaar Duvel glas van kunststof te blazen en sleepte op basis van het product de opdracht binnen. Kik: “Heb je een afspraak om een uur of 11, 12 dan is het een lunchafspraak. Je kan een Vlaming niet afschepen met een broodje kaas. Neem je tijd en het zal vruchten afwerpen”.

Voorgedragen vanuit netwerk
Jos de Koster van Makkina past machinerie zoals heftrucks aan op de situatie waarin de klant werkt. Hij meldt zich gewoon aan de receptie bij Vlaamse bedrijven en komt er mee weg. Voor Vlaanderen is dat eigenlijk not-done. “Geduld, vertrouwen opbouwen en het liefst vanuit een netwerk voorgedragen worden, dat is de manier om succesvol in Vlaanderen de markt op te gaan”, zegt Mark Minnaard van Conniption Telecom. “Kansen heb je vooral in een specifieke niche, zoals Makkina, en bij een sterk gestandaardiseerd concept zoals Blokker en Hema. De AH dankt haar succes in België aan het feit dat ze daarnaast efficiënt werkt”, vertelt Lammerteyn.

Vertrouwensband
Hoewel de Vlaamse jeugd een mentaliteit heeft die internationaler is blijft de vuistregel voorlopig dat je niet iets moet proberen op te dringen. “Social selling is een goede strategie. Je bekijkt wie er in het bedrijf zit en wie jou kan aanbevelen”, zegt Lammerteyn. Holstijn: “Het besluitvormingsproces gaat er door veel geledingen, dat moet je respecteren. Familiebanden ook”. Minnaard tipt: “Je moet je goed op de markt aanpassen. Wij moesten qua technologie een stapje terugdoen omdat Vlaanderen nog niet zo ver was. Maak ook een .be website, neem een Belgisch telefoonnummer en zoek eventueel een Vlaamse partner. De Nederlandse ambassade in Brussel heeft ons ook goed op weg geholpen”. Lammerteyn: “Als wij eenmaal een vertrouwensband hebben dan mogen onder het genot van een pintje de Belgen- en Hollandermopjes best uitgewisseld worden”.

Wilt u advies over zakendoen met België? Bel dan de KvK informatie- en advieslijn 088 585 222.

Deze sessie is mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van:

StudioKvKbelgie

Tags

Related Articles

Geef een reactie