Onduidelijkheid is funest
In de winkelcentra zien we een halvering van de bezoekersaantallen. Dat heeft direct effect op de omzetcijfers. Een belangrijke oorzaak is de sluiting van de horeca. Van gezellig funshoppen is daardoor geen sprake. Ook het thuiswerken heeft invloed. Thuis besteden mensen over het algemeen toch iets minder aandacht aan hun uiterlijk. Bovendien, waar mensen vroeger in de pauze of na werktijd weleens even de winkelstraat aan deden, blijft dat nu achterwege.
De nabije toekomst is weinig rooskleurig. De overheid biedt geen enkel perspectief. Afgelopen zomer hadden we nog iets om naar uit te kijken. Nu zitten we met een horeca die twee weken dicht moest, maar inmiddels al weken in lockdown is. Het is onduidelijk wanneer dit verandert. Zelfs de routekaart van de overheid verschaft geen duidelijkheid meer. Mijn oproep is: zorg voor duidelijkheid door een concrete datum te noemen waarop de horeca weer open mag. Ook al duurt dat nog even, het is beter dat te weten, dan helemaal in het duister te tasten. Dat laatste is slecht voor zowel de consument als voor de ondernemer.
Martijn van Battum
Eigenaar Studio Blique in Goes, Middelburg en Terneuzen