Met mout, hop en gist kun je heel veel variëren

“Het is eigenlijk raar dat in sterrenrestaurants zo weinig bier wordt geschonken. Laten we eerlijk zijn: wijn is eigenlijk heel saai. Het lijkt allemaal op elkaar. Dan bier, daarin is eindeloos veel variatie. Pils, dubbel, blond, stout, IPA om maar wat te noemen. Alleen met mout, hop en gist kun je al heel veel variëren.”

Kees Bubberman brouwt al ruim twintig jaar zijn eigen bieren. Eerst als hobby-brouwer, samen met een vriend. Later als professioneel brouwer bij brouwerij Emelisse in Kamperland. En nu al ruim zes jaar binnen zijn eigen bedrijf: Brouwerij Kees in Middelburg. “Als hobby-brouwer viel ik regelmatig in de prijzen en werd ik zelfs een paar keer Nederlands Kampioen. Dat was een mooie aanbeveling om professioneel aan de slag te kunnen gaan. Na een aantal jaren begon dat dienstverband te knellen. Ik wilde mijn eigen ding doen: bier brouwen en zakendoen volgens mijn eigen wensen en ideeën.”

Moderne bierdrinker wil verrast worden
Kees had volop naam gemaakt als brouwer. In 2015 maakte hij dan ook een vliegende start met zijn eigen brouwerij. Zijn plan om alles zelf te doen, ging al snel over boord. Inmiddels werkt hij met vijf collega’s en is de sales manager voortdurend onderweg. Het assortiment bestaat uit zeven, wat hij noemt, ‘core bieren’. Deze bieren vormen de pijlers van de brouwerij. Daarnaast produceert Brouwerij Kees diverse seizoenbieren en maandelijks één of meerdere eenmalige brouwsels, de one-off series. Kees legt uit: “De biermarkt is in een kwart eeuw enorm veranderd. Waren er in 1985 nog maar 8 brouwerijen, inclusief de grote namen, nu zijn dat er 750. De moderne bierdrinker wil steeds verrast worden en drinkt de meeste bieren maar één keer. Om die reden hebben wij een stevige core range en daarnaast veel eenmalige bieren voor de échte bierdrinker.”

Inspiratie? Er is zoveel mogelijk!
Wie Kees vraagt naar de inspiratie voor die bieren, ziet een haast verbaasde blik. Inspiratie? Voor Kees is het de normaalste zaak van de wereld om steeds over te lopen met ideeën voor bier. “Dat is echt niet moeilijk. Er is zoveel mogelijk. Momenteel zijn bijvoorbeeld de hazy (troebele) IPA’s populair. Verder hebben we iedere maand een bier dat gelagerd is, bijvoorbeeld op oude whisky of cognac vaten. Het is allemaal geen ‘rocket science’. Het is creatief werk en het geeft veel voldoening.”

Half miljoen liter bier per jaar
Jaarlijks produceert Brouwerij Kees een half miljoen liter bier. Circa tien procent is bestemd voor de export, binnen Europa en naar de Verenigde Staten, Canada en China. “We verkopen in Nederland via drie groothandels. Je vindt ons bier bij alle grote supermarkten en bij slijterijen.” Opvallend is dat de bieren verkocht worden in mooie blikjes. “We kiezen voor een opvallende, strakke vormgeving. Het blikje moet eruit knallen, zodat je direct denkt: hé dat bier wil ik kopen!”, vertelt Kees. “We zijn de eerste, grote Nederlandse brouwer die volledig is overgestapt op blik. Dat heeft te maken met onze keuze voor kwaliteit. We gebruiken veel hop in onze bieren en dat verandert van smaak onder invloed van licht. Om die reden is blik beter. Dat is overigens een trend, die je in de Verenigde Staten en Engeland al veel eerder zag; daar is vrijwel alles op blik.”

Van hobby naar werk
Wie Kees vraagt naar zijn ambities, ontdekt dat deze niet per se tot aan de maan reiken. “We proberen ieder jaar te groeien door mensen te blijven verrassen. Verder vind ik het vooral geweldig dat ik van mijn hobby mijn werk heb kunnen maken. We komen met ons bier overal; we gaan naar bierfestivals wereldwijd. Dat is fantastisch. En ja, als ik op zaterdagochtend hier in mijn eentje rondloop en alle loodsen en bierketels zie, dan ben ik trots en heb ik het gevoel dat ik het goed gedaan heb.”

Zeeland Zakelijk is een onderdeel van LMG strategie + creatie