Morres opent pop-up in museum Verbeke Foundation

De meest Vlaamse woonwinkel van Nederland staat tijdelijk in België. Morres opent speciaal voor Belgische klanten een ‘pop-up experience store’  op een wel heel bijzondere plek: museum Verbeke Foundation in Kemzeke.  

De Verbeke Foundation is geen gewoon museum. De kunstverzameling van Geert Verbeke bevindt zich in een natuurgebied van zo'n twaalf hectare groot en is één van de grootste privé-initiatieven voor hedendaagse kunst in Europa. In een gedeelte van de serre, op een oppervlak van zo'n achthonderd meter, staat sinds vandaag ook de pop-upstore van de Hulster woonwinkel Morres.

Papegaaien en een vliegtuig
Die past daar wonderwel goed: ,,Er is in de branche een gezegde; is it art or furniture”, legt Morres-directeur Walter van de Griendt uit. Oftewel, is het kunst of meubilair. Het ontwerp van een meubelstuk is ook een creatieve combinatie van vorm, materiaal, kleur en design. ,,Vanuit die gedachte hebben we de expo met woon- en slaaptrends naar hier gehaald. Is het een expo of winkel? Dit past niet in een hokje en dat geldt ook voor de Verbeke Foundation. Dit is een bijzondere omgeving.” Bij de ingang naar de serre staat een kunstzinnige kooi met twee echte papegaaien erin, aan het plafond hangt een vliegtuig, in de wanden zijn takken verwerkt en er staat een grote giraffe. Daartussen zijn de banken, bedden, stoelen en kasten te zien in een museale opstelling.

Tachtig procent van de klanten is Belg
Tijdens een wandeling met de hond kwam Van de Griendt vorige week woensdag op het idee om de bijzondere pop-up in België te openen. Het merendeel van de klanten van Morres komt namelijk uit België. ,,Zo'n tachtig procent.” Daar zijn de winkels weer open, maar hier niet. De expo met de woon- en slaaptrends voor 2021 was al opgebouwd in de winkel in Hulst. Maar niemand kan die zien. De Hulster woonwinkel kreeg van veel Vlaamse klanten vragen, vertelt directeur Van de Griendt. Of Morres niet bij hen aan huis langs wilde komen en wanneer de zaak weer open ging. ,,We wilden hen tegemoet komen.” Er werd overlegd met de Belgische overheid, alles werd uitgezocht en geregeld en een paar dagen later was de verhuizing van meubelstukken al een feit. In plaats van vlakbij de Belgische grens huist Morres nu tijdelijk vlakbij de grens met Nederland.

Pop-up op afspraak bezoeken
De woon- en slaaptrends zijn in samenwerking met stylist Bart Appeltans gemaakt. Appeltans is bekend van het Belgische televisieprogramma Blind Gekocht, de Belgische tegenhanger van Kopen zonder kijken. Ook zijn de bestsellers van Morres in het museum te zien. De pop-up store is zeven dagen per week te bezoeken van 11.00 tot 18.00 uur, alleen op afspraak. 

Een interieuradviseur is aanwezig en de eerste afspraken zijn al gepland. ,,We halen mensen op bij de ingang. En daarna kunnen ze natuurlijk ook het museum bezoeken.” Nederlanders worden niet aangemoedigd om te komen, omdat verplaatsingen naar het buitenland noodzakelijk moeten zijn. Voor hen is er beeldbellen, de webshop van Morres of een bezoek aan huis voor interieuradvies. 

Meer informatie is te vinden op morres.nl

Bron: www.pzc.nl

Zeeland Zakelijk is een onderdeel van LMG strategie + creatie