Tramper Goes | Mitsubishi Outlander PHEV 2019 Mitsubishi Outlander PHEV 2019
Een bakkie vol verhalenwijzijnzeelandzakelijk

‘Ik kende mijn klanten minder goed dan gedacht’

In gesprek met Harrie Verkaik en Marco van Belle

Na een eerder artikel van Mcomm over het nut van een marketingplan praten we deze week verder met Marco van Belle samen met een klant van hem: Harrie Verkaik. Harrie heeft vorig jaar een klanttevredenheidsonderzoek door Mcomm laten uitvoeren.

Harrie Verkaik,,Harrie Verkaik Relatiegeschenken en Sportprijzen bestond 40 jaar, wat voor ons aanleiding was om het hele bedrijf eens onder de loep te nemen”, vertelt de in Middelburg gehuisveste ondernemer. ,,In 40 jaar is er uiteraard veel veranderd en vandaag de dag kopen veel bedrijven hun relatiegeschenken via internet. Uiteraard merken wij dat ook. Onze vraag was dan ook: kunnen wij op de huidige voet verder?”

Klanttevredenheidsonderzoek

De geboren Rotterdammer vervolgt: ,,Mcomm heeft daarom een onderzoek onder onze actieve en niet-actieve klanten uitgevoerd. Het doel was te achterhalen hoe deze doelgroep over ons denkt en wat zij van ons verwachten. Ik was in de veronderstelling dat ik mijn klanten na 40 jaar echt wel kende. Nadat ik de rapportage gelezen en met hen doorgesproken heb, ben ik tot de conclusie gekomen dat ik ze minder goed ken dan ik dacht. Zij hebben zaken naar boven gekregen die ik natuurlijk had kunnen weten. Ieder z’n vak!”

Ik was in de veronderstelling dat ik mijn klanten na 40 jaar echt wel kende – [Harrie Verkaik]

Marco: ,,Dit soort reacties ontvangen we vaak na een dergelijk onderzoek. Natuurlijk halen we zaken boven tafel die onze opdrachtgever allang weet. Echter, door de juiste vragen te stellen, niet met de bekende cijfers en bolletjes te werken en door goed te analyseren, krijgen wij ook informatie naar boven die de opdrachtgever verrast.”

,,Juist die analyse is zo belangrijk”, benadrukt Marco. ,,Soms moeten wij uitkomsten drie keer dubbelchecken, omdat we het gevoel hebben dat er iets niet klopt. Meestal moet je alle antwoorden op een rijtje zetten om een bepaalde rode draad te ontdekken.’’

Strategische vraagstukken

Met de marketingachtergrond van Marco zijn die onderzoeken de slagroom op de taart van zijn werk. ,,Alles wat wij doen, doen we met passie”, vervolgt Marco. ,,Veel zaken worden onder de noemer marketing geschaard. Wij houden ons uitsluitend met strategische vraagstukken bezig. Zowel online als offline.”

Veel zaken worden onder de noemer marketing geschaard. Wij houden ons uitsluitend met strategische vraagstukken bezig. Zowel online als offline. – [Marco van Belle]

Harrie haakt daar direct op in: ,,Dat is dan ook te merken. Veel zaken die vooraf niet bij mij naar boven kwamen, hebben zij toch in het onderzoek meegenomen. Ze denken goed na wat voor ons, als opdrachtgever, relevant is om te weten te komen. Die zaken zijn dan ook tijdens het intakegesprek besproken. Vervolgens krijgen ze die informatie ook daadwerkelijk boven tafel door de vragen doordacht op te stellen. Daarnaast hadden ze verschillende sprongen in het onderzoek aangebracht, zodat mijn klanten geen overbodige vragen te zien kregen en het geen irritatie opwekt.”

Harrie besluit: ,,De belangrijkste conclusie uit het onderzoek was voor mij dat nieuwe/potentiële klanten ons anders zien dan wie we daadwerkelijk zijn. Een kwestie van ‘hoe presenteer ik mijn bedrijf?’ Dat is iets waar ik echt mee aan de slag kan!”


Wilt u meer weten over wat een onderzoek van Mcomm | marketing&communicatie voor u kan opleveren? Ga eens bij hen langs voor een bakje koffie en bespreek de mogelijkheden. Uiteraard kunt u het één en ander ook al op hun website lezen: www.mcomm.nl.

Bent u er klaar voor? Gewoon Lekker Leven
Tags
Zeeland Zakelijk wordt mede mogelijk gemaakt door:
https://www.zeelandzakelijk.nl/business-directory/6615/habo-allemekinders-hoveniers/

Related Articles

Geef een reactie