wijzijnzeelandzakelijk

Ton Vrijdag: inspirerend leiderschap

Dinsdag 15 maart organiseert Janse & Janse in Goes een Inspiratiesessie over Leiderschap met Ton Vrijdag. Om daar op vooruit te blikken bezochten we deze week de projectdirecteur van de N62 op het Provinciehuis in Middelburg.

tekst: Menno Kole • foto’s: Ton Stanowicki

,,Mensen kijken je wel eens raar aan als je begint over je werk bij de N62. Dan moet je eerst even uitleggen dat je juist aangesteld bent om het puin op te ruimen…”

TonVrijdagLang
Ton Vrijdag (geboren 24-12-1962 te Nijmegen)

Ton Vrijdag

Ton Vrijdag bouwde in de afgelopen 28 jaar aan een steengoede reputatie op het gebied van projectmanagement. Via DSM en AviTwente belandde de geboren Nijmegenaar in 1998 in Zeeland. Hier was hij prominent betrokken was bij de bouw van achtereenvolgens de Westerscheldetunnel, de Sloecentrale en de Sluiskiltunnel. Sinds juni 2015 is hij projectdirecteur van de N62, de 2×2-baansverbinding van Goes naar Gent. Daar ruimde hij de welbekende brokken van het Sloeweg-project op.

Met een brede glimlach op zijn gezicht stapt Ton Vrijdag de Abdij binnen. ,,Geen koffie? Dan halen we dat toch even.” Hij neemt er rustig de tijd voor, ondanks zijn drukke schema. Want naast de N62 is Vrijdag ook nog bezig met een project in Antwerpen, dat qua omvang nog vele malen groter is. Deze man heeft zichtbaar plezier in zijn werk. Hoe vervelend het soms ook kan zijn, want de N62 is nou niet bepaald het schoolvoorbeeld van een succesvol project. ,,Mensen kijken je wel eens raar aan als je begint over je werk bij de N62. Dan moet je eerst even uitleggen dat je juist aangesteld bent om het puin op te ruimen…”

Als niet-Zeeuw moet Vrijdag nog steeds wennen aan het politieke klimaat dat hier heerst. ,,Buiten de provincie zijn Zeeuwen juist opvallend eensgezind en trots op hun afkomst, maar binnen de Zeeuwse grenzen gaat het er vaak verhit aan toe.” Toch woont Vrijdag sinds zeven jaar met veel plezier in het Zeeuwse Breskens. ,,Ik ben hier 18 jaar geleden naar toe gekomen voor mijn werk bij de Westerscheldetunnel en dat beviel zo goed, dat ik hier in de regio ben blijven werken en ook ben komen wonen.”

,,Communicatie is ‘KEY’ om een team te kunnen laten functioneren.”

Hoe kan een goede projectmanager zich onderscheiden?

,,Vooropgesteld, een project is nooit een ‘one-man-show’. Ik doe het niet alleen, we doen het als team. De kunst van projectmanagement is een zorgvuldige voorbereiding en het samenstellen van een multidisciplinair team, dat alle benodigde facetten beheerst. Dat vraagt meer dan men denkt, want het is niet alleen een kwestie van techniek. Het is meer dan alleen kennis. Ook al heb je alle benodigde kennis in huis, dat wil nog niet zeggen dat je als team ook functioneert. Daarom is ‘people management’ heel belangrijk.”

,,Mensen om je heen verzamelen die deskundig zijn en vooral ook goed kunnen communiceren. Want communicatie is ‘KEY’ om een team te kunnen laten functioneren. Als je kijkt waar het bij een project fout gaat, dan komt communicatie altijd terug. Mensen die met de verkeerde personen communiceren, op een verkeerde wijze communiceren of soms zelfs helemaal niet communiceren.”

,,Als mensen zich gewaardeerd voelen zijn ze vaak bereid om net dat ene stapje extra te zetten.”

,,Als projectmanager is het mijn taak om het team goed te laten functioneren en daarvoor heb je intermenselijke vaardigheden nodig. Hoe maak je verbindingen met mensen en laat je ze de juiste dingen doen? Soms is dat een kwestie van een welgemeend schouderklopje geven op het juiste moment. Dat is ook een stukje waardering dat mensen nodig hebben. Dat geeft vertrouwen en dat betaalt zich vanzelf weer uit. Als mensen zich gewaardeerd voelen zijn ze vaak bereid om net dat ene stapje extra te zetten.”

Op 15 maart geef je een inspiratiesessie over leiderschap. Wat mogen we daarvan verwachten?

Ton Vrijdag (Sloeweg) ,,Om te beginnen wil ik mijn eigen ervaringen als mens delen. Bij leiderschap gaat het er om hoe je mensen benaderd. Door de juiste benadering zorg je dat het goede in de groep blijft. Ik ben er ook van overtuigd dat je mensen de nodige vrijheid moet geven en daarmee ook verantwoordelijkheid. Kijk eens naar bedrijven als Apple en Google, hoe die met hun medewerkers omgaan. Ze krijgen veel vrijheid en er zijn inspirerende ruimtes, waar vaak de beste ideeën geboren worden. En als je mensen binnen het project een rol geeft waar ze plezier in hebben, dan presteren ze ook beter.”

,,Toch zie je nog altijd veel managers die hun doel willen bereiken door heel veel druk uit te oefenen op medewerkers. Door het uitoefenen van druk bereik je echter vaak het tegenovergestelde van wat je wilt bereiken. Door mensen meer verantwoordelijkheid te geven, creëer je een gezamenlijke uitdaging.”

,,Zoek de overeenkomsten, niet de verschillen.”

,,Het spanningsveld tussen opdrachtgever en opdrachtnemer is vaak geld. Maar er zijn ook altijd gemeenschappelijke factoren. Het is dan ook de kunst om constant te zoeken naar een win-winsituatie. Zoek de overeenkomsten, niet de verschillen. Een mooi voorbeeld is de Sluiskiltunnel. Bij een dergelijk project blijven altijd tal van restpunten over. Door het gemeenschappelijke belang van op tijd opleveren te benadrukken, was dat in dit geval nagenoeg niets.

,,Veiligheid is wel een beetje mijn stokpaardje. Niet alleen vanwege het juridische aspect hoor. Stel je voor dat er bij jouw project een dode valt. Juridisch kan de aannemer wel verantwoordelijk zijn, maar er zit ook nog een menselijk aspect bij. Daarom ligt de focus bij mij altijd op veiligheid. Neem nou de Sluiskiltunnel. Ik kan er echt van genieten als mensen daarna vertrekken naar een volgend project en jij ze een boodschap van veiligheid hebt meegegeven. Dat is de essentie en dat zorgt ook voor voldoening, zowel bij hen als bij mij.”

Damage control

TonVrijdag4In februari 2015 werd Vrijdag gevraagd om met een Task Force Team naar de situatie van de Sloeweg te kijken. Het rapport wat daaruit volgde was niet mild en de consequenties daarvan zijn ook algemeen bekend. Maar de Sloeweg ging wel door en er was een sterke leider voor nodig om de ontstane brokken te ruimen. Op 22 mei werd de Sluiskiltunnel, waar Vrijdag General Manager was, opgeleverd. En op 1 juni ging hij als projectdirecteur van de N62 aan de slag met de Sloeweg en de Tractaatweg,

,,Ik acht de kans dat het bij de Tractaatweg weer zo fout gaat op afgerond nul.”

,,Bij een normaal project kun je problemen beheersen, dan hou je de controle. Af en toe moet je misschien wat harder lopen, maar het is altijd beheersbaar. Die controle mis je bij de Sloeweg. Het managen van de Sloeweg is pure ‘damage control’, alsof Murphy met een heel vliegtuig is geland. Doordat het aan alle kanten rammelt wordt de omgeving waarin je werkt ook negatief, daar wordt het werk niet leuker op. Ik acht de kans dat het bij de Tractaatweg weer zo fout gaat op afgerond nul.”

,,Provinciale Staten moeten in het voorjaar nog een besluit nemen over een definitieve aansluiting bij de Bernardweg en de Westerscheldeweg. Dan is het de vraag, kies je voor een eenvoudige oplossing of voor een mooiere variant. Het verschil zit hem uiteraard in de kosten. En dan moet de weg op 30 juni dit jaar klaar zijn. Want die 2×2-baans verbinding van Goes naar Gent gaat er komen, ook in het belang van de Zeeuwse economie. Als we hier goede verbindingen, doorstroming en bereikbaarheid hebben is Zeeland een prima alternatief voor Antwerpen. Want de ring van Antwerpen is qua opstoppingen een drama, misschien wel het ergste van West-Europa.”

Inschrijven Inspiratiesessie 15 maart
Inschrijven voor de Inspiratiesessie op dinsdag 15 maart is nog mogelijk. Er zijn nog enkele plaatsen beschikbaar. Klik hier voor meer informatie of neem contact op met:

Janse & Janse
Zusterstraat 9
4461 JA, Goes
Tel.: 0113-715410
info@janse-janse.nl

• Bekijk Ton Vrijdag op Linked In >>
• Bekijk de website van de N62 >>

Tags

Related Articles

Geef een reactie