Zeeuws mkb moet digitaliseren en daarom komt er nu een campagne

Delen op social media facebook Twitter Linkedin

Het midden- en kleinbedrijf in Zeeland digitaliseert minder dan in andere provincies. Ondernemers weten vaak niet waar te beginnen. Die achterstand moet met de MKB-deal Digitaal Doen Zeeland worden ingelopen. 

Voor het driejarig project ligt 250.000 euro op de plank. Dat geld komt uit de MKB-regiodeals van het Rijk. Impuls, Dockwize en de provincie gaan met een reeks andere partners 2000 Zeeuwse mkb-bedrijven inspireren. Daarvan willen ze er minstens 100 op weg helpen om hun bedrijfsprocessen te digitaliseren. Met nieuwe technologie kunnen ze beter opboksen tegen hun concurrenten.

Duidelijke voorbeelden
Het punt is dat een deel van de mkb-ondernemers niet weet hoe ze digitale techniek en robots op hun werkvloer kunnen inzetten. Programmamanager Rutger van der Male van Digitaal Doen Zeeland: ,,Twee jaar geleden hebben we onderzoek gedaan naar de stand van zaken rondom digitalisering, robotisering en Internet of Things in Zeeland. Uit gesprekken kwam naar voren dat veel bedrijven daar concreet mee aan de slag willen, maar niet weten waar ze moeten beginnen. Zij hebben behoefte aan praktische informatie en duidelijke voorbeelden van hoe je digitalisering en nieuwe technologie kunt inzetten in je bedrijf. Ook bespeurden wij een wens te willen leren van elkaar, ook van ondernemers uit andere sectoren.”

Afstand speelt geen rol meer
Digitalisering lijkt eng en ingewikkeld, maar schept ook kansen, zegt Van der Male: ,,Afstand telt niet meer. Daardoor liggen er mogelijkheden voor een buitengebied als Zeeland. Zo zijn we door de corona-crisis allemaal gewend om meer thuis te werken. Met allerlei tools en digitale faciliteiten wordt dat ondersteund. Dat maakt het mogelijk om die baan in bijvoorbeeld Amsterdam gewoon aan te nemen en vanuit Zeeland uit te voeren. Bovendien kan digitalisering veel ondernemers helpen om hun marktaandeel te vergroten.”

Oplossing per bedrijf
Omdat een flinke groep mkb-ondernemers koudwatervrees heeft voor nieuwe technologie en de manier om die toe passen, komt er eerst een bewustzijnscampagne. Op de rol staat een aantal events, kennissessies en workshops. De ict-sector in Zeeland wordt daarbij nauw betrokken. Na de eerste brede campagne wordt de MKB-deal verfijnd. Doel is om per bedrijf te bekijken wat er aan technologie nodig en beschikbaar is. Het streven is er minimaal 100 op weg te helpen. Van hen wordt dan ook een bijdrage gevraagd, zodat het geen vrijblijvend verhaal wordt.

De provincie, ontwikkelingsmaatschappij Impuls en innovatiebolwerk Dockwize trekken de kar. Als partners hebben ze Campus Zeeland, Smart Gate Zeeland, HR Netwerk Zeeland, HZ University of Applied Sciences, VNO-NCW, Smart Industry Hub Zuid en University College Roosevelt op het oog.

Bron: www.pzc.nl

Nieuwsbrief
blijf op de hoogte van het laatste nieuws
Postadres
  • Frans den Hollanderlaan 10 A
  • 4461 HN Goes
  Cookie statement