Je kunt een Zeeuw wel uit Zeeland weghalen, maar Zeeland niet uit een Zeeuw. Als dit voor iemand opgaat, is dat misschien wel Laban van Oeveren. Dat blijkt al als hij liefdevol praat over de streek in Frankrijk, waar hij met zijn partner Pim Bakker een B&B en een kleine camping runt. “Ons oude wijnchateau vind je in Aquitaine. Vertaal je dat, dan kom je toch weer uit op zee en land.”
“Mijn jeugd in Heinkenszand heeft geleid tot een sterke bewijsdrang. Ik had weinig aansluiting, kon mijn draai niet goed vinden en was erg op mezelf. Later, toen ik het idee van videomarketing omarmde, zagen weinig mensen de mogelijkheden, die ik wél zag. Ik geloofde in de kracht van video en zocht naar die ene kans om mezelf verder te ontwikkelen. Die greep ik door mijn eigen bedrijf Grow Video te starten. In Rotterdam, want ik had altijd al het gevoel dat ik hier moest zijn.”
Hij reisde voor Intel de halve wereld af en woonde onder andere in Engeland en de Verenigde Staten. “Maar aan zo’n nomadenleven zitten ook grenzen”, vindt Maurits Tichelman nu. De coronapandemie houdt hem voorlopig aan de grond. Vanuit zijn woonplaats Terneuzen, waar hij geboren en getogen is, stuurt hij zijn Marketing & Sales team van driehonderd man aan. Zij zijn actief in het Midden-Oosten, Afrika en Europa. “Voorheen was ik van maandagochtend tot donderdagavond onderweg. Nu mis ik vooral de menselijke chemie, die ontstaat bij face to face contacten.”