De medewerkers van De Baar Touringcars in Wemeldinge hebben onlangs samen het startsein gegeven voor het nieuwe seizoen. Belangrijk gespreksonderwerp was verkeersveiligheid en de MONO-campagne van het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ). “Als touringcarchauffeur heb je met meer afleidingen te maken dan alleen je smartphone. Passagiers vragen aandacht, de audio- en video-installatie moet bediend worden en je hebt contact met kantoor. Het was bijzonder zinvol om daarover samen van gedachten te wisselen. We zijn ons allemaal weer bewust van onze eigen verantwoordelijkheid ten aanzien van verkeersveiligheid.”
Directeur Paul de Baar vertelt dat zijn bedrijf 30 touringcars heeft en 23 vaste chauffeurs in dienst heeft. Daarnaast werkt De Baar Touringcars, via touroperators, met een twintigtal chauffeurs die met name internationaal rijden. “Ons familiebedrijf bestaat bijna honderd jaar. In 2020 hebben we de naam De Baar en Leendertse veranderd in De Baar Touringcars. De coronapandemie heeft ons werk compleet veranderd. Voorheen waren we met name internationaal actief, nu richten we ons hoofdzakelijk op de Zeeuwse markt. Als het druk is, kruip ik ook zelf nog graag achter het stuur.” Dat laatste geldt ook voor Marlinde den Herder. Zij is bij De Baar Touringcars verantwoordelijk voor PR & Communicatie, maar werkt ook regelmatig als chauffeur. Marlinde: “Dat zorgt voor een leuke afwisseling en bovendien blijf ik op die manier ook bij in dit mooie vak.”
Balans tussen gastvrijheid en verkeersveiligheid
Met de chauffeursbijeenkomst begin maart werd een aftrap gegeven voor het komende seizoen. Vanzelfsprekend kwamen er meerdere onderwerpen ter sprake die met het chauffeursvak te maken hebben, waaronder de verkeersveiligheid. “Eén van de thema’s was MONO rijden. Hiervoor hadden we via het ROVZ informatie en een lesmodule ontvangen. Het onderwerp leverde levendige gesprekken op, omdat je als touringcarchauffeur met veel afleidingen te maken hebt. Hoe ga je tijdens het rijden om met gesprekken met passagiers? Bedien je onder het rijden de geluidsinstallatie? We constateerden dat het vooral zoeken is naar de juiste balans tussen gastvrijheid en klantvriendelijkheid, zónder de noodzaak van verkeersveilig weggedrag uit het oog te verliezen”, vertelt Marlinde. “Daar komt in ons geval nog bij dat we ook het goede voorbeeld willen geven aan de passagiers. Een chauffeur die met zijn smartphone in de weer is, is bepaald geen reclame voor ons bedrijf.”
Goede stappen vooruit
De discussie heeft een aantal concrete afspraken opgeleverd. Alle chauffeurs zijn het erover eens dat het welkomstpraatje voor vertrek erg belangrijk is om de passagiers te attenderen op de veiligheid in de touringcar. Ze besteden daarbij onder andere aandacht aan het dragen van gordels en verzoeken niet te lopen in de bus tijdens het rijden. Daarnaast maakt het gebruik van Bluetooth het mogelijk dat passagiers zelf hun muziek regelen op de geluidsinstallatie van de touringcar. En, in de gevallen dat er een reisleider mee op stap gaat, is hij of zij het eerste aanspreekpunt voor zulk soort zaken. “We constateerden dat niet iedereen op de hoogte was van de MONO-stand op de smartphone. We hebben de instelling hiervan uitgelegd en een MONO-app aangeraden. Uiteindelijk hebben we met z’n allen nadrukkelijk afspraken kunnen maken over MONO rijden bij De Baar Touringcars.” Paul kijkt met een goed gevoel op de bijeenkomst terug. “We hebben gewerkt aan bewustwording en hebben op deze manier goede stappen vooruit kunnen zetten.”