Vers van de pers Zaterdag ochtend van

Ondernemers mogen ook hun kwetsbaarheid tonen

Delen op social media facebook Twitter Linkedin

Vijftien jaar nu staat Timmie de Pooter als CEO aan het hoofd van De Pooter, het uitzend- en detacheringskantoor met drie vestigingen in Zeeland en West-Brabant. ‘Zijn’ mensen en de organisatie zien groeien, zijn voor hem de mooiste facetten van het vak. Door persoonlijke ervaringen en belangrijke levenslessen weet hij inmiddels ook dat dit alleen een te eenzijdige invulling van zijn leven is. Hij heeft nadrukkelijk meer interesses, waarvoor hij tijd wil vrij maken. Zo werkt Timmie als coach en is hij actief met het schrijven van zijn eerste boek met de titel ‘Bring yourself to work’.

Vijftien jaar is lang genoeg om professioneel en privé hoogte- en dieptepunten mee te maken. Dat geldt ook voor Timmie. Zijn ervaringen uit de afgelopen jaren en zijn gesprekken met ondernemers en leidinggevenden vormen de basis voor zijn managementboek. “Iedereen maakt het wel eens mee dat je zelf of je team vastzit. De vraag is volgens mij wat je daarmee doet. Mijn ervaring is dat je niet anders kunt dan met jezelf aan de slag gaan. Introspectie is nodig, voor jezelf, maar ook om met het team een volgende stap te kunnen zetten.”

Actueel thema
Zijn boek is misschien wel actueler dan Timmie vooraf had kunnen bedenken. Zo signaleert hij dat door corona tal van ondernemers op hun tandvlees lopen. Ze zijn hard aan het werk voor hun bedrijf en hun mensen, maar wie kijkt ernaar hen om? “Stond je vroeger op een netwerkbijeenkomst dan was het standaardantwoord van ondernemers dat het goed ging en dat ze het ‘druk druk druk’ hadden. Nu is dat voor veel mensen heel anders en kunnen ze zich niet meer achter dat verhaal verschuilen. Het vergt moed om je kwetsbaar op te stellen en werkelijk te vertellen hoe je ervoor staat in relatie tot jezelf, je team of de organisatie. Ik ben ervan overtuigd dat kwetsbaarheid ondernemers verder brengt.”

Writing Challenge
Het schrijven van het boek kostte Timmie veel avonden en weekenden. De start maakte hij aan de hand van een ’30 Day Writing Challenge’. “Ik heb inderdaad in een maand het belangrijkste op papier gezet. Daarna werd het een kwestie van heel veel bijschaven. Inmiddels ligt het manuscript bij de Engelstalige editor en werken we aan een professionele boekomslag. Ik verwacht dat het boek na de zomer klaar is voor publicatie.” De introductie van het boek heeft hij al langzaam in gang gezet, onder andere met een online marketingcampagne en nieuwsbrieven. “Ik zoek publiciteit door sneak previews te delen en tips rond zelfzorg en leiderschap.”

Arbeidsmarkt vereist creativiteit
De manier waarop Timmie zijn werkzaamheden heeft kunnen verdelen, bevalt hem. Dat heeft hij mede te danken aan zijn nieuwe compagnon William Korstanje. William is binnen De Pooter verantwoordelijk voor de sales & operatie. Timmie benadrukt hoe uitdagend de huidige arbeidsmarkt is. “Met zoveel krapte, in met name technisch en logistiek personeel, zijn creatieve oplossingen nodig. Wij introduceren bijvoorbeeld een opleidingsacademy die het mogelijk maakt mensen versneld de opleiding procesoperator te laten doorlopen. Bij zulke projecten heb ik inmiddels vooral een duwersrol. De kar wordt door iemand anders getrokken.”

Coach van ondernemers
Naast zijn werk bij De Pooter en zijn schrijverschap is Timmie actief als coach. Hij coacht ondernemers, maar ook leidinggevenden, freelancers en mensen die, net als hij, vanuit een familiebedrijf gestart zijn. “Ik ben CEO van een groot mkb-(familie)bedrijf. Ik ken de dagelijkse praktijk en begrijp wat er kan spelen, zowel privé als op zakelijk gebied. Die ervaringen zijn voor sommige mensen een pre om juist mij als coach te kiezen. Ik vind het op mijn beurt prettig om me op deze manier met mensen te verbinden en ze daadwerkelijk verder te kunnen helpen.”

Meer weten over het boek van Timmie de Pooter? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief: https://mailchi.mp/94cc612e687e/x2fus5vfrz

Wil je door Timmie gecoacht worden? Stuur dan een e-mail naar timdepooter@telenet.be.

Nieuwsbrief
blijf op de hoogte van het laatste nieuws
Postadres
  • Frans den Hollanderlaan 10 A
  • 4461 HN Goes
  Cookie statement