Gekkenhuis bij PostNL in Goes

Gekkenhuis bij PostNL in Goes

Het is een gekkenhuis bij PostNL. Door de lockdown in de feestmaand december wordt er veel meer online gekocht en verstuurd. Het sorteer- en distributiecentrum in Goes breekt dinsdag opnieuw een record. Depotmanager Will van der Schelling: ,,Vandaag komen we aan 45.000 pakketten. Een record! Vorig jaar om deze tijd waren dat er 38.000...”

Tweehonderd chauffeurs van PostNL zijn elke dag op pad om pakketten te bezorgen in Zeeland, op Goeree-Overflakkee en de westrand van Noord-Brabant. Al om kwart voor zeven 's ochtends parkeren de eerste bestelbussen bij de dockings, de vijftig genummerde laadpoorten van het sorteer- en distributiecentrum in Goes. De pakketten zijn al automatisch gesorteerd op dorp en wijk. Elke chauffeur weet bij welke docking hij moet laden. De laatsten keren 's avonds om negen uur terug. Soms wordt het half tien. 

Mondkapjes en anderhalve meter afstand
Binnen zijn 's ochtends 30 medewerkers in de weer. 's Avonds zijn het er 50 tot 60. Iedereen draagt een mondkapje, desinfecteert zijn handen en houdt 1,5 meter afstand. PostNL laat binnen geen media toe. Corona-veiligheid, onderstreept Van der Schelling. 
 
Landelijk zit PostNL inmiddels aan zijn maximale capaciteit van 1,7 miljoen pakketten per dag. Daar bovenop komen dagelijks nog eens 14 miljoen kaarten en brieven. Het post- en pakketbedrijf liet gisteren al weten dat het niet langer alle pakketten kan ophalen bij webwinkels. Ook kunnen kleine zakelijke klanten minder aanleveren. PostNL roept verder consumenten op hun retourzendingen vast te houden tot 7 januari. PostNL hapt naar adem, erkent de Zeeuwse depotmanager. ,,We hebben sinds de lockdown dit voorjaar nog eens 20 chauffeurs in dienst gesteld. Maar de groei van het aantal aangeboden pakketten is zo groot dat we nu echt aan het eind van het elastiek zitten. We zijn nu zes dagen per week van 's ochtends vroeg tot halverwege de avond bezig met sorteren en bezorgen. Meer is niet mogelijk. Onze medewerkers moeten ook uitrusten. ”
 
Geen fijne boodschap
Door de stortvloed aan pakketten kan PostNL niet garanderen dat een pakket dezelfde of de volgende dag wordt bezorgd. ,,De capaciteit is maximaal opgerekt. We krijgen meer aangeleverd dan we aankunnen. Als iemand extra pakketten wil aanleveren, moeten we nee verkopen. We komen dan een dag later zendingen collecteren. Dat is geen fijne boodschap, maar gelukkig bestaat daar bij consumenten en betalende klanten zoals Bol.com en Zalando begrip voor.”

De vertragingen die logischerwijs ontstaan, leiden zelden tot boze reacties, merkt pakketbezorger Robin Boeijen. Dagelijks rijdt hij van Goes naar Sluis, Oostburg en omliggende dorpen om pakketten af te leveren. In Zeeland kost de bezorging door de enorme afstanden ook meer tijd dan in dichtbevolkte regio's. Boeijen is soms een kwartier onderweg van de ene naar de andere boerderij. ,,Veruit de meeste mensen snappen dat ze iets meer geduld moeten hebben. Ze beseffen dat pakketbezorging enorm belangrijk is geworden in hun dagelijkse leven en dat nu iedereen online shopt. Soms zijn ze verrast dat het pakket er al is, omdat ze er toch al rekening dat het pakket één of twee dagen later wordt bezorgd. Als je dan een dag eerder komt dan verwacht, springen ze een gat in de lucht.”

Spontaan een mok koffie gekregen
Mensen drukken die waardering ook uit, zegt Boeijen. ,,Ik krijg spontaan bedankkaartjes, die natuurlijk op corona-veilige afstand worden overhandigd. Onlangs gaf iemand me een mok koffie mee. Met de boodschap: ‘Als je morgen weer komt, geef je die mok maar terug’. Dat is hartverwarmend, zeker nu ik geen zware pakketten meer binnen mag zetten. Ik moet nu het pakket voor de deur zetten, aanbellen en afstand nemen.”

De pakketbezorger vraagt zelf begrip voor de nieuwe identificatieprocedure die PostNL hanteert. ,,Voorheen konden mensen bij aflevering elektronisch hun handtekening zetten. Nu vragen we om de laatste drie cijfers van hun identiteitsbewijs. Sommige mensen vinden dat intimiderend, maar wij zijn er heel erg mee geholpen als klanten daarover niet over in discussie gaan met de pakketbezorger. We doen verder niks met die cijfers. Het is uitsluitend een vervanging van de handtekening.”

Lange dagen voor de bezorgers
Het zijn lange dagen voor de bezorgers. Depotmanager Van der Schelling legt zijn noeste werkers daarom in de watten. ,,We laten een frietkar of een pizzawagen komen zodat de chauffeurs bij terugkomst even iets kunnen eten. Je moet goed voor je personeel zorgen.”

Bekijk de video op www.pzc.nl
Bron: www.pzc.nl

Zeeland Zakelijk is een onderdeel van LMG strategie + creatie